Voimaannuttavaa stressinhallintaa : Stressinhallintaa tukeva ryhmätoimintamalli työikäisille
Siimestö-Johnson, Soile; Lindroos, Tanja (2018)
Siimestö-Johnson, Soile
Lindroos, Tanja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713102
Tiivistelmä
Stressinhallintataitojen kehittämiselle on tilausta nykypäivän vaativassa työmaailmassa: noin puolet työntekijöistä Euroopan alueella arvioi stressin yleiseksi työpaikallaan, ja lähes puolet kaikista menetetyistä työpäivistä johtuu työperäisestä stressistä. Haastavat työtehtävien, työjärjestelyjen tai vuorovaikutuksen ominaisuudet aiheuttavat stressiä useimmille työntekijöille. Terveystutkimuksen mukaan myös opiskelijat ovat entistä stressaantuneempia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli kehittää stressinhallintaan ja ennaltaehkäisyyn perustuva ryhmätoimintamalli työikäisille Voimalan opiskelu- ja oppimisympäristössä pilotoimalla ryhmän sisältöä käytännössä. Opinnäytetyössä perehdyttiin stressiin kokonaisvaltaisesti, ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille vaikuttavia keinoja ja menetelmiä stressinhallintaan. Olennaista oli myös stressinhallinnan siirtovaikutus yksilön arkeen. Moniammatillisuus oli osa ryhmän toimintaa Voimalan opiskelu -ja palvelu-ympäristössä. Toteutukseen sisältyi ryhmätoimintamallin suunnittelu, luominen ja testaaminen pilottiryhmällä. Mallin toimivuutta arvioitiin ja kehitettiin palautteen pohjalta. Pilottiryhmä kokoontui yhteensä seitsemän kertaa, ja aiheita olivat muun muassa stressin fysiologia, Green Care -menetelmät, palautuminen, kehotietoisuus ja psykofyysinen fysioterapia, liikunta, tunteiden käsittely sekä elämänarvot.
Kehitetty ryhmätoimintamalli sai hyvää palautetta, ja sen koettiin soveltuvan kohderyhmälle. Ryhmätoimintamalli koettiin palautteen mukaan tarpeelliseksi ja toimivaksi. Ryh-mään sitoutumisen kannalta ryhmän kokonaiskestoa kannattaa muokata.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli kehittää stressinhallintaan ja ennaltaehkäisyyn perustuva ryhmätoimintamalli työikäisille Voimalan opiskelu- ja oppimisympäristössä pilotoimalla ryhmän sisältöä käytännössä. Opinnäytetyössä perehdyttiin stressiin kokonaisvaltaisesti, ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille vaikuttavia keinoja ja menetelmiä stressinhallintaan. Olennaista oli myös stressinhallinnan siirtovaikutus yksilön arkeen. Moniammatillisuus oli osa ryhmän toimintaa Voimalan opiskelu -ja palvelu-ympäristössä. Toteutukseen sisältyi ryhmätoimintamallin suunnittelu, luominen ja testaaminen pilottiryhmällä. Mallin toimivuutta arvioitiin ja kehitettiin palautteen pohjalta. Pilottiryhmä kokoontui yhteensä seitsemän kertaa, ja aiheita olivat muun muassa stressin fysiologia, Green Care -menetelmät, palautuminen, kehotietoisuus ja psykofyysinen fysioterapia, liikunta, tunteiden käsittely sekä elämänarvot.
Kehitetty ryhmätoimintamalli sai hyvää palautetta, ja sen koettiin soveltuvan kohderyhmälle. Ryhmätoimintamalli koettiin palautteen mukaan tarpeelliseksi ja toimivaksi. Ryh-mään sitoutumisen kannalta ryhmän kokonaiskestoa kannattaa muokata.