”Opiskeluhuollon yhteinen chat olisi hieno ajatus!” : Digitaalinen palveluohjaus toisen asteen koulutuksen kuraattoripalveluissa
Panttila, Johanna (2018)
Panttila, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813231
Tiivistelmä
Oppilaitoksissa ja kouluissa tehtävällä opiskeluhuoltotyöllä pyritään ennaltaehkäisemään koulutuksen keskeyttämistä sekä opiskelijoiden ongelmien syntymistä. Tutkimuksissa on todettu nuorten kaipaavan digitaalisia sosiaalipalveluja. Nuoret viettävät paljon aikaa sosiaalisen median parissa, joten verkkososiaalityöllä nuoret on helppo tavoittaa ja palveluita tulisi tarjota siellä missä nuoret ovat.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda malli digitaalisesta ohjauspalvelusta Lahden kaupungin toisen asteen koulutuksen kuraattoreille. Kehitettävän palvelun tarkoituksena oli madaltaa nuorten kynnystä yhteydenottoon, parantaa kuraattoreiden saavutettavuutta sekä helpottaa yhteydenottoa kuraattoreihin.
Kehittämistyö toteutettiin prosessimallintamisena sekä toimintatutkimuksena. Menetelminä käytettiin sähköisiä kyselyitä. Toisen asteen koulutuksen kuraattorit vastasivat kahteen Padlet -kyselyyn, joissa oli avoimia kysymyksiä. Kuraattoreille tehtiin myös digivalmiuskartoitus. Opiskelijoille suunnattuun Kahoot! -kyselyyn vastasi 105 ammatillisen koulutuksen ja lukion opiskelijaa.
Kyselyiden ja kartoituksen tuloksien johtopäätöksenä paras vaihtoehto kuraattorien digitaaliselle palvelulle on oma verkkosivusto, jossa on chat-palvelu ja jossa opiskeluhuoltohenkilöstö voi jakaa informaatiota ajankohtaisista tai tärkeistä asioista. Digitaalisessa palvelussa on huomioitava tietosuoja niin sosiaalihuoltotyön kuin Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Uuden palvelun luominen ei tapahdu nopeasti, joten sitä odotellessa tulee käyttää jo olemassa olevia sosiaalisen median palveluita tuomaan sekä kuraattorien työtä, että kuraattorien tavoitettavuutta digitaalisesti tunnetuksi.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda malli digitaalisesta ohjauspalvelusta Lahden kaupungin toisen asteen koulutuksen kuraattoreille. Kehitettävän palvelun tarkoituksena oli madaltaa nuorten kynnystä yhteydenottoon, parantaa kuraattoreiden saavutettavuutta sekä helpottaa yhteydenottoa kuraattoreihin.
Kehittämistyö toteutettiin prosessimallintamisena sekä toimintatutkimuksena. Menetelminä käytettiin sähköisiä kyselyitä. Toisen asteen koulutuksen kuraattorit vastasivat kahteen Padlet -kyselyyn, joissa oli avoimia kysymyksiä. Kuraattoreille tehtiin myös digivalmiuskartoitus. Opiskelijoille suunnattuun Kahoot! -kyselyyn vastasi 105 ammatillisen koulutuksen ja lukion opiskelijaa.
Kyselyiden ja kartoituksen tuloksien johtopäätöksenä paras vaihtoehto kuraattorien digitaaliselle palvelulle on oma verkkosivusto, jossa on chat-palvelu ja jossa opiskeluhuoltohenkilöstö voi jakaa informaatiota ajankohtaisista tai tärkeistä asioista. Digitaalisessa palvelussa on huomioitava tietosuoja niin sosiaalihuoltotyön kuin Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen mukaisesti. Uuden palvelun luominen ei tapahdu nopeasti, joten sitä odotellessa tulee käyttää jo olemassa olevia sosiaalisen median palveluita tuomaan sekä kuraattorien työtä, että kuraattorien tavoitettavuutta digitaalisesti tunnetuksi.