"Kannettu vesi ei kaivossa pysy" : Ammattikorkeakoulun opettajan käyttöteoria sosiaalialalla
Metsäranta, Kristiina (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310195
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ammattikorkeakoulun opettajan käyttöteoriaa, tarkemmin sosiaalialan opettajan käyttöteoriaa. Työn johtoajatuksena on tuoda näkyville ammattikorkeakoulun opettajan käyttöteorian rakentuminen. Mistä eri osa-alueista opettajan ammatillinen työ muodostuu?
Näkyville kirjoitetun materiaalin on tarkoituksena toimia reflektoivana perustana alalle aikovalle tai alaa aloittavalle opettajakandinaatille. Materiaali toimii peilauspintana myös jo pidempään toimineella opettajalla. Ammatillisena opettajana toimiminen vaatii jatkuvaa oppimisista ja kehittymistä.
Käyttöteoria rakentuu Olli Luukkaisen väitöskirjasta nostettuihin teemoihin; opettaminen ja oppiminen, kollegiaalinen yhteistyö, oppimisympäristö, opettajana kasvaminen, eettisyys ja opettajuuden tulevaisuuden haasteet. Tutkimusmenetelminä on osallistuva havainnointi orientoivan opetusharjoittelun ja varsinaisen opetusharjoittelun kuluessa sekä kolmen Turun ammattikorkeakoulun opettajan teemahaastattelu.
Ammattikorkeakoulun opettaja työskentelee omalla persoonallisella tyylillään. Tietotaitonsa hän pohjaa omaan tiedeperustaansa. Rakentava kollegiaalinen työyhteisö toimii peilauspintana opettajana työskentelylle ja ammatilliselle kasvulle.
Tulevaisuuden portinvartijana ammattikorkeakoulun opettaja ohjaa opiskelijoita havainnoimaan ja pohtimaan asioita eri näkökulmista. Opettaja hallitsee ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot. Hänellä on halu kohdata erilaiset opiskelijat yksilöinä tukien kunkin omaa yksilöllistä että ryhmäkehitysprosessia. Hän suhtautuu rakentavasti muutokseen, ei pidä asioita itsestään selvyytenä ja on motivoitunut kehittämään itseään
Ammattikorkeakoulun opettaja tiedostaa oppilaitosyhteistyön, työelämäyhteistyön ja kansainvälisen yhteistyön merkityksen tärkeänä osana ammattikorkeakoulun laatutyöskentelyä. Yhdellä opettajalla on menossa samanaikaisesti monta eri prosessia erilaisissa kehittämistyöryhmissä. Hän sukkuloi näissä kaikissa omia resurssejaan sopivasti jakaen.
Näkyville kirjoitetun materiaalin on tarkoituksena toimia reflektoivana perustana alalle aikovalle tai alaa aloittavalle opettajakandinaatille. Materiaali toimii peilauspintana myös jo pidempään toimineella opettajalla. Ammatillisena opettajana toimiminen vaatii jatkuvaa oppimisista ja kehittymistä.
Käyttöteoria rakentuu Olli Luukkaisen väitöskirjasta nostettuihin teemoihin; opettaminen ja oppiminen, kollegiaalinen yhteistyö, oppimisympäristö, opettajana kasvaminen, eettisyys ja opettajuuden tulevaisuuden haasteet. Tutkimusmenetelminä on osallistuva havainnointi orientoivan opetusharjoittelun ja varsinaisen opetusharjoittelun kuluessa sekä kolmen Turun ammattikorkeakoulun opettajan teemahaastattelu.
Ammattikorkeakoulun opettaja työskentelee omalla persoonallisella tyylillään. Tietotaitonsa hän pohjaa omaan tiedeperustaansa. Rakentava kollegiaalinen työyhteisö toimii peilauspintana opettajana työskentelylle ja ammatilliselle kasvulle.
Tulevaisuuden portinvartijana ammattikorkeakoulun opettaja ohjaa opiskelijoita havainnoimaan ja pohtimaan asioita eri näkökulmista. Opettaja hallitsee ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot. Hänellä on halu kohdata erilaiset opiskelijat yksilöinä tukien kunkin omaa yksilöllistä että ryhmäkehitysprosessia. Hän suhtautuu rakentavasti muutokseen, ei pidä asioita itsestään selvyytenä ja on motivoitunut kehittämään itseään
Ammattikorkeakoulun opettaja tiedostaa oppilaitosyhteistyön, työelämäyhteistyön ja kansainvälisen yhteistyön merkityksen tärkeänä osana ammattikorkeakoulun laatutyöskentelyä. Yhdellä opettajalla on menossa samanaikaisesti monta eri prosessia erilaisissa kehittämistyöryhmissä. Hän sukkuloi näissä kaikissa omia resurssejaan sopivasti jakaen.