3-5-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen kehittämiskoulutus Lehtikankaan päiväkodille sekä motoristen taitojen havainnointilomakkeen testaaminen ja arviointi
Nikumatti, Kaisa-Maria; Ollila, Sohvi (2018)
Nikumatti, Kaisa-Maria
Ollila, Sohvi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060813192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää 3-5-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen kehit-tämiskoulutus Lehtikankaan päiväkodin henkilökunnalle, sekä testata ja arvioida päiväkodille laadi-tun motoristen taitojen havainnointilomakkeen toimivuutta. Tuotoksena syntyi opas nimeltä ”Opas 3-5-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen kehittämiseksi liikuntatuokioiden avulla”. Koulutimme henkilökuntaa oppaan avulla luennoilla ja demotunneilla.
Päiväkodin tavoitteena oli saada mahdollisia kehittämisehdotuksia havainnointilomakkeeseen, sekä saada tietoa ja konkreettisia vinkkejä lasten motoristen taitojen kehittämiseen liikuntatuokioiden avulla. Meidän tavoitteenamme oli syventää tietoa lasten motoristen taitojen kehittämisestä sekä oppia laatimaan lasten motorisia taitoja kehittäviä tuokioita ja kokonaisuuksia. Tavoitteenamme oli syventää motoristen taitojen havainnointitaitoja ja oppia kehittämään motorisia taitoja havainnointien perusteella. Koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen olivat meille molemmille uusia asioita, ja tavoit-teenamme oli oppia kouluttamiseen liittyvää uutta tietoa ja taitoa.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössämme oli kaksi kehittämistehtävää: Koulutus Lehtikankaan päiväkodin henkilökunnalle 3-5-vuotiaiden lasten motoris-ten taitojen kehittämisestä liikuntatuokioiden avulla, sekä Lehtikankaan päiväkodille laaditun moto-risten taitojen havainnointilomakkeen toimivuuden arvioiminen. Koulutus sisälsi motoristen taitojen kehittämisoppaan, sekä siihen pohjautuvat luennot ja demotunnit. Havainnointilomakkeen toimivuut-ta testasimme päiväkodin henkilökunnan ohjaamilla liikuntatuokioilla. Havainnoista koostimme kirjal-liset korjausehdotukset lomakkeen toimivuudesta.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi pidimme päiväkodin henkilökunnan kanssa loppukokouksen, jossa kävimme havainnointilomakkeen korjausehdotukset läpi, sekä keräsimme palautetta prosessista. Henkilökunnalta saadun palautteen perusteella koulutuksesta oli heille useita hyötyjä. Heidän mieles-tään opas ja sen sisältö olivat juuri heidän päiväkodilleen sopivia, ja he aikovat hyödyntää tulevai-suudessa opasta arjessaan monin eri tavoin. Havainnointilomakkeen korjausehdotukset olivat heille hyödyllisiä, koska lomakkeesta tullaan tekemään viimeinen versio korjausehdotusten pohjalta ja näin lomakkeesta saadaan heille mahdollisimman toimiva ja käytännöllinen.
Opinnäytetyöprosessista saimme itse paljon erilaisia hyötyjä tulevaisuuden ammattiamme varten. Kehitimme omaa osaamistamme lasten motoristen taitojen kehittämisessä, opimme hyödyntämään eri keinoja kehittää motorisia taitoja sekä opimme uutta koulutuksen järjestämisestä. Haluamme mo-lemmat työskennellä tulevaisuudessa lasten liikunnan parissa, joten prosessin myötä kehittyneet taidot motoristen taitojen havainnoinnissa sekä kehittämisessä ovat tärkeitä tulevassa työssämme.
Päiväkodin tavoitteena oli saada mahdollisia kehittämisehdotuksia havainnointilomakkeeseen, sekä saada tietoa ja konkreettisia vinkkejä lasten motoristen taitojen kehittämiseen liikuntatuokioiden avulla. Meidän tavoitteenamme oli syventää tietoa lasten motoristen taitojen kehittämisestä sekä oppia laatimaan lasten motorisia taitoja kehittäviä tuokioita ja kokonaisuuksia. Tavoitteenamme oli syventää motoristen taitojen havainnointitaitoja ja oppia kehittämään motorisia taitoja havainnointien perusteella. Koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen olivat meille molemmille uusia asioita, ja tavoit-teenamme oli oppia kouluttamiseen liittyvää uutta tietoa ja taitoa.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössämme oli kaksi kehittämistehtävää: Koulutus Lehtikankaan päiväkodin henkilökunnalle 3-5-vuotiaiden lasten motoris-ten taitojen kehittämisestä liikuntatuokioiden avulla, sekä Lehtikankaan päiväkodille laaditun moto-risten taitojen havainnointilomakkeen toimivuuden arvioiminen. Koulutus sisälsi motoristen taitojen kehittämisoppaan, sekä siihen pohjautuvat luennot ja demotunnit. Havainnointilomakkeen toimivuut-ta testasimme päiväkodin henkilökunnan ohjaamilla liikuntatuokioilla. Havainnoista koostimme kirjal-liset korjausehdotukset lomakkeen toimivuudesta.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi pidimme päiväkodin henkilökunnan kanssa loppukokouksen, jossa kävimme havainnointilomakkeen korjausehdotukset läpi, sekä keräsimme palautetta prosessista. Henkilökunnalta saadun palautteen perusteella koulutuksesta oli heille useita hyötyjä. Heidän mieles-tään opas ja sen sisältö olivat juuri heidän päiväkodilleen sopivia, ja he aikovat hyödyntää tulevai-suudessa opasta arjessaan monin eri tavoin. Havainnointilomakkeen korjausehdotukset olivat heille hyödyllisiä, koska lomakkeesta tullaan tekemään viimeinen versio korjausehdotusten pohjalta ja näin lomakkeesta saadaan heille mahdollisimman toimiva ja käytännöllinen.
Opinnäytetyöprosessista saimme itse paljon erilaisia hyötyjä tulevaisuuden ammattiamme varten. Kehitimme omaa osaamistamme lasten motoristen taitojen kehittämisessä, opimme hyödyntämään eri keinoja kehittää motorisia taitoja sekä opimme uutta koulutuksen järjestämisestä. Haluamme mo-lemmat työskennellä tulevaisuudessa lasten liikunnan parissa, joten prosessin myötä kehittyneet taidot motoristen taitojen havainnoinnissa sekä kehittämisessä ovat tärkeitä tulevassa työssämme.