Osaamisen johtaminen osana hotellin vastaanoton perehdytystä
Hyrkäs, Hiski (2018)
Hyrkäs, Hiski
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle perehdyttäjän opas hotellin vastaanottoon sekä vaikuttaa rakentavasti perehdytyksen toimintamalliin perehdytettävän yksilön kautta. Toimeksiantajana toimi Radisson Blu Plaza Helsinki hotelli. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt perehdyttäjän opas selkeyttää perehdytystä vastaavan perehdytysprosessia ja siihen liittyviä toimintatapoja. Perehdyttäjä oppii tarkastelemaan perehdytysprosessia uudesta näkökulmasta ja perehdytettävän yksilön ymmärtäminen oppimisen johtamisen näkökulmasta johtaa kokonaisvaltaisesti onnistuneeseen lopputulokseen.
Teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyölle muodostavat yksilön oppiminen, osaaminen ja sen johtaminen sekä perehdytysprosessi. Yksilön osaamista tarkastellaan sekä yrityksen että yksilön hyötynäkökulmista. Perehdytysprosessi määritellään sen vaiheiden ja työkalujen kautta. Tämän lisäksi käsitellään perehdytysprosessin käytännönläheisiä seikkoja, joita ovat oppimisen ja ohjauksen tyylit, perehdytystarpeiden tunnistaminen sekä osapuolten välinen kommunikointi. Uuden työntekijän sopeutumista uudessa työympäristössä tutkitaan myös, sillä opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on suunnattu erityisesti uusien työntekijöiden perehdytykseen.
Perehdyttäjän oppaan sisältö saatiin rakennettua erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Suurin osa kehityskohteita koskevasta aineistosta kerättiin kahden teemahaastattelun sekä yrityksessä tapahtuvan havainnoinnin avulla. Samalla selvitettiin hotellin vastaanoton perehdytysprosessin sen hetkinen tilanne. Nykytilanteen kartoituksessa hyödynnettiin blueprinting-prosessianalyysia sekä SWOT-analyysia.
Haastatteluja sekä havainnointia hyödyntäen saatiin määriteltyä useita kehityskohteita, jotka pohjustivat perehdyttäjän opasta. Oppaaseen kerättiin hyödyllisiä ohjeita uuden työntekijän perehdytykseen liittyen. Opas sisältää myös tietoa uuden työntekijän vastaanottamisesta työyhteisöön, hänen yksilöllisten perehdytystarpeidensa ymmärtämisestä sekä kommunikoinnista. Lisäksi osaamisesta ja sen seurannasta ohjeistetaan. Opas on tarkoitettu tiiviiksi ja helposti luettavaksi tietopaketiksi, jota jokainen vastaanotossa työskentelevä voi hyödyntää perehdyttäessään uutta työntekijää.
Teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyölle muodostavat yksilön oppiminen, osaaminen ja sen johtaminen sekä perehdytysprosessi. Yksilön osaamista tarkastellaan sekä yrityksen että yksilön hyötynäkökulmista. Perehdytysprosessi määritellään sen vaiheiden ja työkalujen kautta. Tämän lisäksi käsitellään perehdytysprosessin käytännönläheisiä seikkoja, joita ovat oppimisen ja ohjauksen tyylit, perehdytystarpeiden tunnistaminen sekä osapuolten välinen kommunikointi. Uuden työntekijän sopeutumista uudessa työympäristössä tutkitaan myös, sillä opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on suunnattu erityisesti uusien työntekijöiden perehdytykseen.
Perehdyttäjän oppaan sisältö saatiin rakennettua erilaisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Suurin osa kehityskohteita koskevasta aineistosta kerättiin kahden teemahaastattelun sekä yrityksessä tapahtuvan havainnoinnin avulla. Samalla selvitettiin hotellin vastaanoton perehdytysprosessin sen hetkinen tilanne. Nykytilanteen kartoituksessa hyödynnettiin blueprinting-prosessianalyysia sekä SWOT-analyysia.
Haastatteluja sekä havainnointia hyödyntäen saatiin määriteltyä useita kehityskohteita, jotka pohjustivat perehdyttäjän opasta. Oppaaseen kerättiin hyödyllisiä ohjeita uuden työntekijän perehdytykseen liittyen. Opas sisältää myös tietoa uuden työntekijän vastaanottamisesta työyhteisöön, hänen yksilöllisten perehdytystarpeidensa ymmärtämisestä sekä kommunikoinnista. Lisäksi osaamisesta ja sen seurannasta ohjeistetaan. Opas on tarkoitettu tiiviiksi ja helposti luettavaksi tietopaketiksi, jota jokainen vastaanotossa työskentelevä voi hyödyntää perehdyttäessään uutta työntekijää.