Maratonurheilu osana matkailua : Maratonmatkailu kiinnostaa suomalaisia juoksijoita
Nikula, Jenni (2018)
Nikula, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä maratontapahtumat ulkomailla vetävät eniten suo-malaisia juoksijoita ja miksi. Tavoitteena on myös tutkia, millaiset ihmiset harrastavat maratonjuoksuja ja mitkä ovat heidän syitään lähteä maratonmatkalle. Maratonmatkailua tarkastellaan kuntoharrastajien nä-kökulmasta.
Maratonmatkailu on ajankohtainen tutkimuskohde, sillä se on muotoutunut nykyiseen muotoonsa viimeisten vuosikymmenien ajan, vaikka sen historia ulottuu 490 eKr. Viime vuosien aikana maratonmatkailu on li-sääntynyt voimakkaasti, jolloin kiinnostus tutkia ilmiötä on kasvanut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla, joka julkaistiin Me Maratoonarit -ryhmässä Facebookissa. Tutkimustuloksista syntyi tieto maratonmatkailusta osana urheilumatkailua. Tutkimustuloksia voi hyödyntää esimerkiksi erilaiset matkatoimistot, jotka voivat tulosten avulla suunnitella ja kehittää maratonmatkoja.
Tutkimustulosten perusteella todettiin tyypillisen maratonmatkailijan olevan noin 45-50-vuotias mies, joka on korkeasti kouluttautunut ja hänen ylivoimaisin syy lähteä maratonmatkalle on itsensä ylittäminen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty maratonaiheisia ja urheilumatkailua käsitteleviä kirjallisia lähdeaineistoja sekä internetsivustoja. Tutkimustuloksista syntyi tieto maratonmatkailusta osana urheilumatkailua.
Lopputuloksena syntyi tietopaketti maratonmatkailusta ja juoksijoiden mietteistä, miksi näihin tapahtumiin osallistutaan ja mitä siitä lopulta saa.
Maratonmatkailu on ajankohtainen tutkimuskohde, sillä se on muotoutunut nykyiseen muotoonsa viimeisten vuosikymmenien ajan, vaikka sen historia ulottuu 490 eKr. Viime vuosien aikana maratonmatkailu on li-sääntynyt voimakkaasti, jolloin kiinnostus tutkia ilmiötä on kasvanut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla, joka julkaistiin Me Maratoonarit -ryhmässä Facebookissa. Tutkimustuloksista syntyi tieto maratonmatkailusta osana urheilumatkailua. Tutkimustuloksia voi hyödyntää esimerkiksi erilaiset matkatoimistot, jotka voivat tulosten avulla suunnitella ja kehittää maratonmatkoja.
Tutkimustulosten perusteella todettiin tyypillisen maratonmatkailijan olevan noin 45-50-vuotias mies, joka on korkeasti kouluttautunut ja hänen ylivoimaisin syy lähteä maratonmatkalle on itsensä ylittäminen.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty maratonaiheisia ja urheilumatkailua käsitteleviä kirjallisia lähdeaineistoja sekä internetsivustoja. Tutkimustuloksista syntyi tieto maratonmatkailusta osana urheilumatkailua.
Lopputuloksena syntyi tietopaketti maratonmatkailusta ja juoksijoiden mietteistä, miksi näihin tapahtumiin osallistutaan ja mitä siitä lopulta saa.