Palvelukeskuksen kuulutusohjeiden ja sisäisen viestinnän kehittäminen poikkeustilanteissa : Case Finavia Oyj, Kuopion lentoasema
Ojala, Piia (2018)
Ojala, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612897
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää Finavia Oyj Kuopion lentoaseman palvelukeskuksen sisäistä- ja ulkoista viestintää poikkeustilanteessa. Sisäinen viestintä käsittää tiedottamisen lentoasemalla toimivien yritysten, Finavian toimialojen ja viranomaisten kanssa. Ulkoisen viestinnän osalta tässä kehittämistyössä huomioitiin matkustajat ja muut tapahtumahetkellä terminaalissa olevat henkilöt. Opinnäytetyössä kehitettiin kuulutusmalleja ja sisäistä viestintää poikkeustilanteissa osallisena olevien toimijoiden välillä. Opinnäytetyöksi valikoitui lentoasemien kuuluttamismallien ja sisäisten viestinnänkeinojen kehittäminen aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Uhkakuvat maailmalla ja Suomessa ovat muuttuneet. Kehittämistarpeet tulivat esille vuonna 2016 Kuopion lentoasemalla pidetyssä lento-onnettomuusharjoituksessa. Nykyajan nopea tiedonkulku ja mahdolliset uhkatilanteet ovat lisänneet tarvetta päivittää kuulutusmalleja ja kiinnittää huomiota tiedottamiseen ja tiedonkulkuun sekä kehittää niitä.
Ajanjakso, jonka poikkeustilanneviestintä tässä opinnäytetyössä käsittää on lyhyt - se hetki, kun jotain poikkeavaa tapahtuu, esimerkiksi kriisi- tai hätätilanne. Viestintää ja tiedottamista käsiteltiin Kuopion lentoaseman palvelukeskuksen näkökulmasta. Kuulutusmallien nykytilannetta selvitettiin Finavian 19 lentoasemalle lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Viestinnänkeinojen taustatietoja, kehittämistarpeita ja kuulutusohjeita varten haastateltiin lentoaseman toimijoita ja viranomaisista poliisia, pelastusviranomaista ja ensihoitoa. Kuulutusmallien kehittämisessä käytettiin lisäksi bencmarkkaus-menetelmää. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin poikkeustilanteessa osallisena olevien välistä viestintää ja kehittämistarpeita haastatteluiden avulla. Haastatteluissa selvitettiin mm. millaisia viestinnänkeinoja käytetään, mitkä ovat toimivia viestinnänkeinoja poikkeustilanteissa eri osapuolten välillä ja mitä asioita kuuluttamisessa tulisi huomioida.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kuulutusmallit eri skenaarioihin, joita on mahdollista hyödyntää koko lentoasemaverkostossa. Haastattelut toivat kuulutusohjeisiin tärkeitä huomioitavia asioita, jotka vaikuttavat, kun ihminen joutuu poikkeustilanteeseen ja reagoi eri tavalla kuin normaalisti. Palvelukeskuksen viestintäprosessien kehittämiseen haastattelut antoivat suuntaviivat, kuinka viestintäprosesseja kannattaa tulevaisuudessa kehittää. Kuulutusmallit ja palvelukeskuksen viestintäprosessit salattiin erillisiin liitteisiin.
Kuulutusmallit ovat tulevaisuudessa lentoasemien käytettävissä. Tavoitteena olisi jatkokehittää kuulutusmalleja siten, että koko lentoasemaverkostossa olisi laadultaan samanlaiset kuulutukset ja voitaisiin käyttää samoja valmiiksi nauhoitettuja kuulutusmalleja. Palvelukeskuksen viestintäprosessien kehittämistä koskeva lopputulos esitellään Kuopion lentoaseman johdolle.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus kehittää Finavia Oyj Kuopion lentoaseman palvelukeskuksen sisäistä- ja ulkoista viestintää poikkeustilanteessa. Sisäinen viestintä käsittää tiedottamisen lentoasemalla toimivien yritysten, Finavian toimialojen ja viranomaisten kanssa. Ulkoisen viestinnän osalta tässä kehittämistyössä huomioitiin matkustajat ja muut tapahtumahetkellä terminaalissa olevat henkilöt. Opinnäytetyössä kehitettiin kuulutusmalleja ja sisäistä viestintää poikkeustilanteissa osallisena olevien toimijoiden välillä. Opinnäytetyöksi valikoitui lentoasemien kuuluttamismallien ja sisäisten viestinnänkeinojen kehittäminen aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Uhkakuvat maailmalla ja Suomessa ovat muuttuneet. Kehittämistarpeet tulivat esille vuonna 2016 Kuopion lentoasemalla pidetyssä lento-onnettomuusharjoituksessa. Nykyajan nopea tiedonkulku ja mahdolliset uhkatilanteet ovat lisänneet tarvetta päivittää kuulutusmalleja ja kiinnittää huomiota tiedottamiseen ja tiedonkulkuun sekä kehittää niitä.
Ajanjakso, jonka poikkeustilanneviestintä tässä opinnäytetyössä käsittää on lyhyt - se hetki, kun jotain poikkeavaa tapahtuu, esimerkiksi kriisi- tai hätätilanne. Viestintää ja tiedottamista käsiteltiin Kuopion lentoaseman palvelukeskuksen näkökulmasta. Kuulutusmallien nykytilannetta selvitettiin Finavian 19 lentoasemalle lähetetyllä sähköpostikyselyllä. Viestinnänkeinojen taustatietoja, kehittämistarpeita ja kuulutusohjeita varten haastateltiin lentoaseman toimijoita ja viranomaisista poliisia, pelastusviranomaista ja ensihoitoa. Kuulutusmallien kehittämisessä käytettiin lisäksi bencmarkkaus-menetelmää. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin poikkeustilanteessa osallisena olevien välistä viestintää ja kehittämistarpeita haastatteluiden avulla. Haastatteluissa selvitettiin mm. millaisia viestinnänkeinoja käytetään, mitkä ovat toimivia viestinnänkeinoja poikkeustilanteissa eri osapuolten välillä ja mitä asioita kuuluttamisessa tulisi huomioida.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kuulutusmallit eri skenaarioihin, joita on mahdollista hyödyntää koko lentoasemaverkostossa. Haastattelut toivat kuulutusohjeisiin tärkeitä huomioitavia asioita, jotka vaikuttavat, kun ihminen joutuu poikkeustilanteeseen ja reagoi eri tavalla kuin normaalisti. Palvelukeskuksen viestintäprosessien kehittämiseen haastattelut antoivat suuntaviivat, kuinka viestintäprosesseja kannattaa tulevaisuudessa kehittää. Kuulutusmallit ja palvelukeskuksen viestintäprosessit salattiin erillisiin liitteisiin.
Kuulutusmallit ovat tulevaisuudessa lentoasemien käytettävissä. Tavoitteena olisi jatkokehittää kuulutusmalleja siten, että koko lentoasemaverkostossa olisi laadultaan samanlaiset kuulutukset ja voitaisiin käyttää samoja valmiiksi nauhoitettuja kuulutusmalleja. Palvelukeskuksen viestintäprosessien kehittämistä koskeva lopputulos esitellään Kuopion lentoaseman johdolle.