Opettajan digitaitojen kehitysohjelma : Case Lapua
Hämäläinen, Nina (2018)
Hämäläinen, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612865
Tiivistelmä
Digitalisaatio etenee nyt vauhdilla suomalaisissa peruskouluissa. Lapuan kaupungissa on viime vuosina panostettu koulujen tekniseen infrastruktuuriin. Hankittuja resursseja ei silti hyödynnetä riittävästi ja opettajien digiosaamisessa on suuria eroja. Koska oppilaille tulee tarjota tasapuoliset mahdollisuudet riittävien digitaalisten taitojen oppimiseen, kaupunki haluaa panostaa opettajien täydennyskoulutukseen. Lapualla haluttiin tämän opinnäytetyön avulla luoda sivistystoimen TVT-suunnitelmaa toteuttava kehittämisohjelma, jonka avulla opettajat voisivat saada tukea pitkäjänteiseen pedagogiseen kehittymiseensä.
Tässä opinnäytetyössä on etsitty välineitä onnistuneen kehitysohjelman rakentamiseen. On kerätty tutkimustietoa opettajien digiosaamisen nykytilasta Suomessa, sekä niistä ongelmista joita digitalisaation etenemisellä kouluissa on. Havaintoja Lapuan opettajien tilanteesta on kartoitettu asiantuntijahaastattelujen avulla. Samalla on haettu uusia näkökulmia kehitysohjelman toteutukseen. Opinnäytetyötä tehdessä onkin käynyt ilmi, että parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi myös digikykyisen koulun kehittämistä ja uusien toimintatapojen luomista tulee viedä eteenpäin rinnakkaisen kehitysohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu TVT-kehitysohjelmat Lapuan perusopetukselle. Kehitysohjelmat perustuvat Euroopan komission tutkimus-keskuksen (JRC) kehittämiin viitekehyksiin, ja auttavat kouluja ja opettajia arvioimaan edistymistään digitaalisten oppimisratkaisuiden hyödyntämisessä. Kehitysohjelmien avulla koulua voidaan suunnitella sellaiseksi, jossa teknologia on yhä normaalimpi opetuksen muoto yhä useammalle opettajalle.
Tässä opinnäytetyössä on etsitty välineitä onnistuneen kehitysohjelman rakentamiseen. On kerätty tutkimustietoa opettajien digiosaamisen nykytilasta Suomessa, sekä niistä ongelmista joita digitalisaation etenemisellä kouluissa on. Havaintoja Lapuan opettajien tilanteesta on kartoitettu asiantuntijahaastattelujen avulla. Samalla on haettu uusia näkökulmia kehitysohjelman toteutukseen. Opinnäytetyötä tehdessä onkin käynyt ilmi, että parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi myös digikykyisen koulun kehittämistä ja uusien toimintatapojen luomista tulee viedä eteenpäin rinnakkaisen kehitysohjelman avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on laadittu TVT-kehitysohjelmat Lapuan perusopetukselle. Kehitysohjelmat perustuvat Euroopan komission tutkimus-keskuksen (JRC) kehittämiin viitekehyksiin, ja auttavat kouluja ja opettajia arvioimaan edistymistään digitaalisten oppimisratkaisuiden hyödyntämisessä. Kehitysohjelmien avulla koulua voidaan suunnitella sellaiseksi, jossa teknologia on yhä normaalimpi opetuksen muoto yhä useammalle opettajalle.