B2B-asiakkaan liiketoiminnan kehittäminen: Case: Swiss Lady Oy
Brugnoli, Kati (2018)
Brugnoli, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060612789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Swiss Lady Oy, suomalainen agentuuriyritys, joka myy ja markkinoi laadukkaita alus- ja yöasuja, uimapukuja, sukkia ja lastenvaatteita. Lähtökohtana tälle kehittämistehtävälle oli löytää keinoja, yritys voi parantaa B2B-asiasuhteitten liiketoimintaa.
Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä toimivat B2B-asiantuntijahaastattelut, havainnointi ja benchmarking. Haastattelut tehtiin puhelimitse kuudelle Swiss Ladyn B2B-asiakkaalle ja kahdelle asiantuntijalle ja työssä vertailtiin neljää johtavaa alusasukauppaa. Teoriaosassa tarkastellaan vaatetusalan ostoprosessia, visuaalista markkinointia, brändiviestintää, asiakkaan ongelmien ratkaisua ja markkinointia sekä digitaalista markkinointia.
Lisäksi työssä tarkastellaan Victoria’s Secretin markkinoinnin sekä digitaalisen markkinoinnin menetelmiä, aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimusta Swiss ladyn verkkokaupasta ja sosiaalisesta mediasta.
Saatujen tulosten perusteella agentuuriyritysten rooli ovat uhanalainen, sillä brändit voivat itse helposti myydä tuotteitaan messujen ja internetin välityksellä. Swiss Ladyn täytyy keksiä keinoja, joilla se tekee roolinsa brändille sekä B2B-asiakkaalle tärkeäksi. Hyvät markkinointiviestintätaidot tulevat tässä ensiarvoisen tärkeäksi, myös uusien digitaalisten ja sosiaalisen median trendit täytyy hallita. Alusasuliikkeiden vertailussa esille nousi liiketilojen esteettinen ulkonäkö, siisteys ja selkeys.
B2B-asiakashaastatteluissa nousivat keskeisiksi markkinoinnin, etenkin digitaalisen markkinoinnin työkalut, kuten kuvat, feedit ja postaukset, joissa voisi tuoda esille tuotetietoa B2B-asiakkaitten kuluttaja-asiakkaille.
Kehittämisehdotukset olivat markkinoinnin lisääminen etenkin distaalisessa muodossa ja esillepanoon liittyvissä seikoissa.
Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen ja tutkimusstrategia on tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä toimivat B2B-asiantuntijahaastattelut, havainnointi ja benchmarking. Haastattelut tehtiin puhelimitse kuudelle Swiss Ladyn B2B-asiakkaalle ja kahdelle asiantuntijalle ja työssä vertailtiin neljää johtavaa alusasukauppaa. Teoriaosassa tarkastellaan vaatetusalan ostoprosessia, visuaalista markkinointia, brändiviestintää, asiakkaan ongelmien ratkaisua ja markkinointia sekä digitaalista markkinointia.
Lisäksi työssä tarkastellaan Victoria’s Secretin markkinoinnin sekä digitaalisen markkinoinnin menetelmiä, aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimusta Swiss ladyn verkkokaupasta ja sosiaalisesta mediasta.
Saatujen tulosten perusteella agentuuriyritysten rooli ovat uhanalainen, sillä brändit voivat itse helposti myydä tuotteitaan messujen ja internetin välityksellä. Swiss Ladyn täytyy keksiä keinoja, joilla se tekee roolinsa brändille sekä B2B-asiakkaalle tärkeäksi. Hyvät markkinointiviestintätaidot tulevat tässä ensiarvoisen tärkeäksi, myös uusien digitaalisten ja sosiaalisen median trendit täytyy hallita. Alusasuliikkeiden vertailussa esille nousi liiketilojen esteettinen ulkonäkö, siisteys ja selkeys.
B2B-asiakashaastatteluissa nousivat keskeisiksi markkinoinnin, etenkin digitaalisen markkinoinnin työkalut, kuten kuvat, feedit ja postaukset, joissa voisi tuoda esille tuotetietoa B2B-asiakkaitten kuluttaja-asiakkaille.
Kehittämisehdotukset olivat markkinoinnin lisääminen etenkin distaalisessa muodossa ja esillepanoon liittyvissä seikoissa.