3D-mallin teksturointi : Substance Painter -ohjelman hyödyntäminen animaatiotuotannossa
Suojalehto, Otso (2018)
Suojalehto, Otso
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512703
Tiivistelmä
Suomen Metsästysmuseo oli tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Tavoitteena oli luoda animaatio rataslukkoaseen toiminnasta. Opinnäytetyö esittelee kaikki animaation luomisen työvaiheet, mutta painottuu 3D-mallin teksturoimiseen käyttämällä Substance Painter 2018.1.1. -ohjelmaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi teksturointia yleisellä tasolla. Lisäksi puhutaan käsitteestä nimeltä physically based rendering ja miten se vaikuttaa nykyajan 3D-tuotantoon. Substance Painter esitellään käymällä läpi tärkeimpiä ominaisuuksia ja käyttöliittymää.
Soveltavassa osuudessa kerrotaan laajasti, miten 3D-malli saadaan 3ds Max 2018 -ohjelmistossa teksturointivalmiiksi ja miten itse teksturointi tapahtuu Substance Painterissa. Lopuksi kerrotaan animaation renderöimisestä sekä videon jälkikäsittelystä.
Opinnäytetyössä käydään läpi teksturointia yleisellä tasolla. Lisäksi puhutaan käsitteestä nimeltä physically based rendering ja miten se vaikuttaa nykyajan 3D-tuotantoon. Substance Painter esitellään käymällä läpi tärkeimpiä ominaisuuksia ja käyttöliittymää.
Soveltavassa osuudessa kerrotaan laajasti, miten 3D-malli saadaan 3ds Max 2018 -ohjelmistossa teksturointivalmiiksi ja miten itse teksturointi tapahtuu Substance Painterissa. Lopuksi kerrotaan animaation renderöimisestä sekä videon jälkikäsittelystä.