Asuntomarkkinoiden tarinallistaminen
Teitto, Johanna (2018)
Teitto, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tarinallistaminen soveltuisi kiinteistönvälitysalalle ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon, kun yritys aloittaa tarinallistamisen. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu eli HAMK.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa avataan palvelun käsitettä ja sen laatua. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi asiakaslähtöisen palvelun elementtejä. Kolmannessa teoriaosuudessa perehdytään palvelumuotoiluun. Neljännessä teoriaosuudessa kerrotaan tarinallistamisesta. Viidennessä teoriaosuudessa tarkastellaan tunteiden vaikutusta ostopäätösprosessissa.
Tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen, sillä sen katsottiin palvelevan parhaiten opinnäytetyön tutkimusongelmaa. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle: kiinteistönvälittäjille ja asunnon hiljattain ostaneille tai asunnon ostoa harkitseville kuluttajille.
Tutkimuksen perusteella tarinallistaminen voisi sopia yksityisten tai muuten pienten kiinteistönvälitysyritysten kilpailukeinoksi. Tarinallistamista olisi hyvä lähteä rakentamaan asiakasymmärrykseen pohjautuen. Tarinallistamista aloittavan yrityksen kannattaisi käyttää sen luomisessa apuna Anne Kalliomäen kehittelemää stooripuu-menetelmää.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu viidestä osasta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa avataan palvelun käsitettä ja sen laatua. Toisessa teoriaosuudessa käydään läpi asiakaslähtöisen palvelun elementtejä. Kolmannessa teoriaosuudessa perehdytään palvelumuotoiluun. Neljännessä teoriaosuudessa kerrotaan tarinallistamisesta. Viidennessä teoriaosuudessa tarkastellaan tunteiden vaikutusta ostopäätösprosessissa.
Tutkimus toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista menetelmää käyttäen, sillä sen katsottiin palvelevan parhaiten opinnäytetyön tutkimusongelmaa. Aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle: kiinteistönvälittäjille ja asunnon hiljattain ostaneille tai asunnon ostoa harkitseville kuluttajille.
Tutkimuksen perusteella tarinallistaminen voisi sopia yksityisten tai muuten pienten kiinteistönvälitysyritysten kilpailukeinoksi. Tarinallistamista olisi hyvä lähteä rakentamaan asiakasymmärrykseen pohjautuen. Tarinallistamista aloittavan yrityksen kannattaisi käyttää sen luomisessa apuna Anne Kalliomäen kehittelemää stooripuu-menetelmää.