Raha, arvostus, työympäristö – Millainen palkitseminen motivoi rakennustarvikemyyjää?
Suomi, Turkka (2018)
Suomi, Turkka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen palkitseminen motivoi rakennustarvikemyyjää myymään paremmin ja millaista palkitsemista he pitävät merkityksellisenä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksellisesta osasta sekä lopuksi teorian ja tutkimuksen yhteisvaikutuksesta syntyneestä pohdinnasta. Opinnäytteen toi-meksiantaja on rakennusalan yritys.
Teoriaosassa käsitellään kattavasti palkitsemista ja sen vaikutusta motivaatioon sekä sitoutumiseen. Teoriaosassa sivutaan lainsäädäntöä palkitsemisen osalta. Lähdeaineistona on käytetty monipuolisesti kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tutkimuksellinen osa toteutettiin pääosin kvalitatiivisella menetelmällä. Kevään 2018 aikana haastateltiin kuutta eri henkilöä, jotka työskentelevät eri yrityksissä rakennustarvikkeiden yritysmyynnissä ilman esimiesvastuuta. Vastaukset käytiin läpi teemoittelun avulla.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan selkeästi todeta, että motivoivaksi palkitsemiseksi rakennustarvikemyyjät kokevat mahdollisuuden työskennellä itsenäisesti, tulospalkkauksen, arvostuksen ja työn mielekkyyden. Tästä työstä käy ilmi, että aineellista palkitsemista tärkeämpää on aineeton palkitseminen.
Teoriaosassa käsitellään kattavasti palkitsemista ja sen vaikutusta motivaatioon sekä sitoutumiseen. Teoriaosassa sivutaan lainsäädäntöä palkitsemisen osalta. Lähdeaineistona on käytetty monipuolisesti kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tutkimuksellinen osa toteutettiin pääosin kvalitatiivisella menetelmällä. Kevään 2018 aikana haastateltiin kuutta eri henkilöä, jotka työskentelevät eri yrityksissä rakennustarvikkeiden yritysmyynnissä ilman esimiesvastuuta. Vastaukset käytiin läpi teemoittelun avulla.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan selkeästi todeta, että motivoivaksi palkitsemiseksi rakennustarvikemyyjät kokevat mahdollisuuden työskennellä itsenäisesti, tulospalkkauksen, arvostuksen ja työn mielekkyyden. Tästä työstä käy ilmi, että aineellista palkitsemista tärkeämpää on aineeton palkitseminen.