Sosiaalisen median viestinnän kehittäminen : case Suomen elektronisen urheilun liitto
Laiho, Heta (2018)
Laiho, Heta
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060512578
Tiivistelmä
Viestintä on isossa roolissa luomassa mielikuvaa yhdistyksestä tai yrityksestä. Sosiaalinen media on nykyaikana viestintäkanavana tärkeä, ja varsinkin nuoremman kohderyhmän tavoittamisessa ehdoton. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen elektronisen urheilun liitolle ja sen tavoitteena on tunnistaa erilaisia keinoja, miten Suomen elektronisen urheilun liitto voi kehittää viestintäänsä sosiaalisessa mediassa ja näin lisätä seuraajiensa tyytyväisyyttä viestintään.
Sosiaalisessa mediassa viestiminen on iso osa liiton ulkoista viestintää. Siinä onnistuminen auttaa liittoa kasvattamaan tietoisuutta liiton tekemästä työstä esimerkiksi juniori- ja nuorisotoiminnan, kilpapelaajien edunvalvonnan sekä tuomaritoiminnan standardisoinnin suhteen. Viestinnän kehittäminen on myös laadittu osaksi liiton vuosien 2018–2022 strategiaa.
Opinnäytetyössä kartoitetaan liiton sosiaalisen median viestinnän nykytilaa tutkimalla liiton toimintaa sosiaalisessa mediassa. Vertaisarvioinnin avulla on selvitetty liittoa vastaavien toimijoiden onnistumista sosiaalisessa mediassa. Nykyisten liiton sosiaalisen median seuraajien tyytyväisyyttä on mitattu liiton laatiman vuoden 2018 mielipidekyselyn avulla. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset on laadittu nykytilan analysoinnin, vertaisarvioinnin, kyselytutkimuksen ja teoreettisen tietoperustan pohjalta.
Suomen elektronisen urheilun sosiaalisen median viestinnän kehittymistä auttaa selkeiden tavoitteiden asettaminen. Sen jälkeen viestinnän onnistumista on helppo mitata erilaisten mittarien avulla. Seuraajien tyytyväisyyttä liiton viestintään lisätään aktiivisemmalla ja monipuolisemmalla sisällöntuotannolla ja vuorovaikutuksella.
Sosiaalisessa mediassa viestiminen on iso osa liiton ulkoista viestintää. Siinä onnistuminen auttaa liittoa kasvattamaan tietoisuutta liiton tekemästä työstä esimerkiksi juniori- ja nuorisotoiminnan, kilpapelaajien edunvalvonnan sekä tuomaritoiminnan standardisoinnin suhteen. Viestinnän kehittäminen on myös laadittu osaksi liiton vuosien 2018–2022 strategiaa.
Opinnäytetyössä kartoitetaan liiton sosiaalisen median viestinnän nykytilaa tutkimalla liiton toimintaa sosiaalisessa mediassa. Vertaisarvioinnin avulla on selvitetty liittoa vastaavien toimijoiden onnistumista sosiaalisessa mediassa. Nykyisten liiton sosiaalisen median seuraajien tyytyväisyyttä on mitattu liiton laatiman vuoden 2018 mielipidekyselyn avulla. Johtopäätökset ja kehitysehdotukset on laadittu nykytilan analysoinnin, vertaisarvioinnin, kyselytutkimuksen ja teoreettisen tietoperustan pohjalta.
Suomen elektronisen urheilun sosiaalisen median viestinnän kehittymistä auttaa selkeiden tavoitteiden asettaminen. Sen jälkeen viestinnän onnistumista on helppo mitata erilaisten mittarien avulla. Seuraajien tyytyväisyyttä liiton viestintään lisätään aktiivisemmalla ja monipuolisemmalla sisällöntuotannolla ja vuorovaikutuksella.