Det är viktigt att prata – varje dag. : Somaliska familjers syn på barn, fostran och samarbete med daghem
Johansson, Ina (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310188
Tiivistelmä
Syftet med mitt examensarbete är att ur ett socialpedagogiskt perspektiv undersöka somaliska föräldrars syn på barn, fostran och samarbete med daghem. Jag vill också undersöka hur man kunde befrämja fostringsgemenskapen genom de socialpedagogiska principerna. Jag fokuserar på principerna om dialog och delaktighet.
Jag använder mig av en empirisk undersökningsmetod för att få svar på mina frågeställningar. I den empiriska undersökningen har jag använt mig av öppna individuella intervjuer med fyra somaliska föräldrar. Som analysmetod använder jag kontextuell analys.
Min studie visade att fostran och synen på barn i den somaliska kulturen kan skilja sig från den finländska dagvårdens syn. Invandrarbarn har ofta en roll emellan två kulturer. I intervjuerna med de somaliska föräldrarna kom det fram att de uppskattade fostringsgemenskapen och såg det som viktigt att barnen socialiserades in i det finländska samhället. Även den somaliska kulturen spelade en viktig roll i barnets fostran. Barnet sågs som en gåva av Gud och ett kollektivt synsätt på fostran beskrevs av flera. Genom dialog och delaktighet mellan daghemspersonal och föräldrar kan man nå enhetliga mål för barnets fostran. The aim of my degree thesis is to study Somali parents’ view on children, upbringing and co-operation with the day care through a social pedagogical perspective. In addition, I want to study how the educational partnership could be increased through the social pedagogical principles. I am focusing on the principles of dialog and participation.
I am using an empirical method of research to get answers to my research questions. In the empirical study I am using open individual interviews with four Somali parents. As a method of analysis, I am using the contextual analysis.
My study shows that upbringing and the view of children in the Somali culture can be different from the Finnish day care’s view. Immigrant children are often in between two cultures. In the interviews with the Somali parents I found out that they appreciate the educational partnership and viewed it as important, that the children are nationalized into the Finnish society. The Somali culture also plays an important role in the upbringing of the child. The child is viewed as a gift from God and many of my informants described a collective view of upbringing. Through dialog and participation between day care personnel and parents it is possible to reach homogeneous aims for the child’s upbringing.
Jag använder mig av en empirisk undersökningsmetod för att få svar på mina frågeställningar. I den empiriska undersökningen har jag använt mig av öppna individuella intervjuer med fyra somaliska föräldrar. Som analysmetod använder jag kontextuell analys.
Min studie visade att fostran och synen på barn i den somaliska kulturen kan skilja sig från den finländska dagvårdens syn. Invandrarbarn har ofta en roll emellan två kulturer. I intervjuerna med de somaliska föräldrarna kom det fram att de uppskattade fostringsgemenskapen och såg det som viktigt att barnen socialiserades in i det finländska samhället. Även den somaliska kulturen spelade en viktig roll i barnets fostran. Barnet sågs som en gåva av Gud och ett kollektivt synsätt på fostran beskrevs av flera. Genom dialog och delaktighet mellan daghemspersonal och föräldrar kan man nå enhetliga mål för barnets fostran.
I am using an empirical method of research to get answers to my research questions. In the empirical study I am using open individual interviews with four Somali parents. As a method of analysis, I am using the contextual analysis.
My study shows that upbringing and the view of children in the Somali culture can be different from the Finnish day care’s view. Immigrant children are often in between two cultures. In the interviews with the Somali parents I found out that they appreciate the educational partnership and viewed it as important, that the children are nationalized into the Finnish society. The Somali culture also plays an important role in the upbringing of the child. The child is viewed as a gift from God and many of my informants described a collective view of upbringing. Through dialog and participation between day care personnel and parents it is possible to reach homogeneous aims for the child’s upbringing.