Pahishahmon suunnittelu ja 3D-mallinnus
Arvola, Ville (2018)
Arvola, Ville
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hyvän hahmosuunnittelun menetelmiä ja periaatteita. Toisena tavoitteena oli oppia mallintamista digitaalisen kuvanveiston avulla ja Mudbox -ohjelman käyttöä. Lisäksi tavoitteena oli kehittää 3D-mallintamisen taitoja. Opinnäytetyöllä ei ollut erillistä tilaajaa, vaan se tehtiin tekijän oman oppimisen tukemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan hahmosuunnittelun teoriaa käyden läpi sen eri osa-alueita ja asioita, joita hyvässä hahmosuunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Osuudessa käsitellään muun muassa tarinan tärkeyttä hahmosuunnittelussa, erilaisten muotojen ja värien merkityksiä, sekä genren ja kohdeyleisön merkitystä hahmosuunnittelussa. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi yleisimpiä 3D-mallinnustekniikoita ja niiden ominaispiirteitä ja eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön käytännön osassa toteutettiin hahmon suunnittelu ja 3D-mallinnus käyttäen teoriaosuudessa käsiteltyjä menetelmiä. Mallinnuksessa toteutettiin aluksi low poly -malli, joka sitten valmisteltiin digitaalista kuvanveistoa varten, jossa siitä tehtiin yksityiskohtainen high poly -malli. High poly -mallin pohjalta luotiin normaalikartta, jonka avulla low poly -malli saatiin näyttämään yksityiskohtaisemmalta. Lopuksi hahmolle tehtiin tekstuurikartta. Tavallinen mallinnus toteutettiin käyttämällä 3D Studio Max 2017 -ohjelmaa. Digitaalinen kuvanveisto tehtiin käyttäen Mudbox -ohjelmaa. Tekstuurikarttojen teossa käytettiin Adobe Photoshop -ohjelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan hahmosuunnittelun teoriaa käyden läpi sen eri osa-alueita ja asioita, joita hyvässä hahmosuunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Osuudessa käsitellään muun muassa tarinan tärkeyttä hahmosuunnittelussa, erilaisten muotojen ja värien merkityksiä, sekä genren ja kohdeyleisön merkitystä hahmosuunnittelussa. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi yleisimpiä 3D-mallinnustekniikoita ja niiden ominaispiirteitä ja eroavaisuuksia.
Opinnäytetyön käytännön osassa toteutettiin hahmon suunnittelu ja 3D-mallinnus käyttäen teoriaosuudessa käsiteltyjä menetelmiä. Mallinnuksessa toteutettiin aluksi low poly -malli, joka sitten valmisteltiin digitaalista kuvanveistoa varten, jossa siitä tehtiin yksityiskohtainen high poly -malli. High poly -mallin pohjalta luotiin normaalikartta, jonka avulla low poly -malli saatiin näyttämään yksityiskohtaisemmalta. Lopuksi hahmolle tehtiin tekstuurikartta. Tavallinen mallinnus toteutettiin käyttämällä 3D Studio Max 2017 -ohjelmaa. Digitaalinen kuvanveisto tehtiin käyttäen Mudbox -ohjelmaa. Tekstuurikarttojen teossa käytettiin Adobe Photoshop -ohjelmaa.