Käsinmaalatun tekstuurin luominen 3D-ympäristöön
Pelkonen, Teija (2018)
Pelkonen, Teija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3D-ympäristögrafiikan luomiseen kuuluvia työtapoja. 3D-ympäristögrafiikkaa käytetään muun muassa kolmiulotteisissa videopeleissä. Erityisenä tavoitteena oli oppia tekemään käsinmaalattuja tekstuureja. Opinnäytetyössä myös käsiteltiin yhteistyötä 3D-mallintajan ja tekstuuritaiteilijan välillä.
Opinnäytetyö koostui kahdesta isommasta kokonaisuudesta; teoriasta ja kehittämisluonteisesta projektityöstä. Teoriaosuus sisälsi tietoa 3D-ympäristön suunnittelusta, 3D-mallintamisesta sekä teksturoinnista ja grafiikan optimoinnista. Kehittämisluonteinen projektityö koostui jo valmiiksi mallinnetusta 3D-vesimyllystä ympäristöineen, johon teksturoitiin käsinmaalatut tekstuurit. Projektityön käsittely oli jaettu 3D-mallintajan tekemän työn tutkimiseen ja työn valmisteluun sekä varsinaiseen työn tekemiseen, jossa käsiteltiin erilaisten materiaalien teksturointia.
Havaintojen perusteella oli tärkeää, että tekstuuritaiteilija tietää ja ymmärtää koko 3D-ympäristögrafiikan luomisen prosessin. Teksturointityö helpottuu, mitä enemmän tekee yhteistyötä 3D-mallintajan kanssa.
Opinnäytetyöstä on hyötyä etenkin 3D-ympäristögraafikoille tai niille, jotka ovat harkinneet erikoistuvan käsinmaalattujen tekstuurien tekemiseen. Opinnäytetyö sisältää myös informaatiota, josta on hyötyä kenttäsuunnittelijoille.
Opinnäytetyö koostui kahdesta isommasta kokonaisuudesta; teoriasta ja kehittämisluonteisesta projektityöstä. Teoriaosuus sisälsi tietoa 3D-ympäristön suunnittelusta, 3D-mallintamisesta sekä teksturoinnista ja grafiikan optimoinnista. Kehittämisluonteinen projektityö koostui jo valmiiksi mallinnetusta 3D-vesimyllystä ympäristöineen, johon teksturoitiin käsinmaalatut tekstuurit. Projektityön käsittely oli jaettu 3D-mallintajan tekemän työn tutkimiseen ja työn valmisteluun sekä varsinaiseen työn tekemiseen, jossa käsiteltiin erilaisten materiaalien teksturointia.
Havaintojen perusteella oli tärkeää, että tekstuuritaiteilija tietää ja ymmärtää koko 3D-ympäristögrafiikan luomisen prosessin. Teksturointityö helpottuu, mitä enemmän tekee yhteistyötä 3D-mallintajan kanssa.
Opinnäytetyöstä on hyötyä etenkin 3D-ympäristögraafikoille tai niille, jotka ovat harkinneet erikoistuvan käsinmaalattujen tekstuurien tekemiseen. Opinnäytetyö sisältää myös informaatiota, josta on hyötyä kenttäsuunnittelijoille.