Ryhmäkoon vaikutus oppimiskokemuksiin ja oppimistuloksiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksessa
Kokki, Katriina; Åberg, Johanna (2018)
Kokki, Katriina
Åberg, Johanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060412417
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, oliko ryhmäkoolla merkitystä opiskelijoiden oppimistuloksiin ja oppimiskokemuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijat kokivat suurryhmäopetuksen ja miten se vaikutti heidän oppimiseen. Työssä tarkasteltiin myös ryhmän merkitystä AMK-tason opinnoissa ja erilaisten oppimistyylien vaikutusta ryhmätyöskentelyyn.
Aihe oli ajankohtainen, sillä opetus- ja kulttuuriministeriön laatima toimintaohjelma kustannustehokkuuden lisäämisestä on vaikuttanut ryhmäkokojen suurentumiseen. Luokkia on yhdistetty suurluokiksi resurssi- ja rahakysymysten vuoksi. Talousahdinko on johtanut yli 1000 ammattikorkeakouluissa työskentelevän opettajan irtisanomiseen. Suurentuneiden ryhmäkokojen lisäksi opiskelijat joutuvat opiskelemaan itsenäisesti tärkeitä sisältöjä opetuksen vähenemisen vuoksi.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työssä tehtiin Webropol-kyselylomake, jossa oli 32 suljettua kysymystä ja 6 avointa kysymystä. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti eli laskettiin prosentti- ja frekvenssijakaumat. Avoimet kysymykset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Kysely lähetettiin Kotkan, Kouvolan, Mikkelin ja Savonlinnan kampuksien ensihoitaja-, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn tuli 244.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että suurryhmäopetus vaikuttaa negatiivisesti oppimiskokemuksiin ja oppimistuloksiin. Suurempi vaikutus on harjoitustuntien ryhmäkoolla kuin luento-opetuksen. Suurryhmässä on helpompi olla sivustaseuraaja kuin osallistua itse opetukseen. Etenkin hiljaisemmat persoonat jäävät äänekkäämpien persoonien taakse, eikä yksilöllinen opetus ole suurryhmässä mahdollista. Harjoitustunneilla kaikki eivät ehdi osallistumaan harjoituksiin suuren opiskelijamäärän vuoksi ja opiskelijalle jää opiskeltavasta aiheesta epävarma olo. Lisäksi keskittymiskyky häiriintyy, kun luokassa on paljon opiskelijoita yhtä aikaa. Opiskelijat kokevat, että opettajalla ei ole aikaa ohjata opiskelijoita ja kontaktin saaminen on vaikeaa. Opettaja ei pysty varmistamaan opiskelijoiden osaamista ja opettajien kiire ja stressi vie motivaatiota opetukseen panostamisesta.
Aihe oli ajankohtainen, sillä opetus- ja kulttuuriministeriön laatima toimintaohjelma kustannustehokkuuden lisäämisestä on vaikuttanut ryhmäkokojen suurentumiseen. Luokkia on yhdistetty suurluokiksi resurssi- ja rahakysymysten vuoksi. Talousahdinko on johtanut yli 1000 ammattikorkeakouluissa työskentelevän opettajan irtisanomiseen. Suurentuneiden ryhmäkokojen lisäksi opiskelijat joutuvat opiskelemaan itsenäisesti tärkeitä sisältöjä opetuksen vähenemisen vuoksi.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Työssä tehtiin Webropol-kyselylomake, jossa oli 32 suljettua kysymystä ja 6 avointa kysymystä. Suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisesti eli laskettiin prosentti- ja frekvenssijakaumat. Avoimet kysymykset analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Kysely lähetettiin Kotkan, Kouvolan, Mikkelin ja Savonlinnan kampuksien ensihoitaja-, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn tuli 244.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että suurryhmäopetus vaikuttaa negatiivisesti oppimiskokemuksiin ja oppimistuloksiin. Suurempi vaikutus on harjoitustuntien ryhmäkoolla kuin luento-opetuksen. Suurryhmässä on helpompi olla sivustaseuraaja kuin osallistua itse opetukseen. Etenkin hiljaisemmat persoonat jäävät äänekkäämpien persoonien taakse, eikä yksilöllinen opetus ole suurryhmässä mahdollista. Harjoitustunneilla kaikki eivät ehdi osallistumaan harjoituksiin suuren opiskelijamäärän vuoksi ja opiskelijalle jää opiskeltavasta aiheesta epävarma olo. Lisäksi keskittymiskyky häiriintyy, kun luokassa on paljon opiskelijoita yhtä aikaa. Opiskelijat kokevat, että opettajalla ei ole aikaa ohjata opiskelijoita ja kontaktin saaminen on vaikeaa. Opettaja ei pysty varmistamaan opiskelijoiden osaamista ja opettajien kiire ja stressi vie motivaatiota opetukseen panostamisesta.