Hotelli Santalahden ravintolan hiljaisen ajan myynnin kehittäminen tapahtuman avulla
Laakso, Milla (2018)
Laakso, Milla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060312204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli Hotelli Santalahden ravintolan hiljaisen ajan myynnin kehittäminen. Hiljaisen ajan myyntiä pyrittiin kasvattamaan tapahtuman järjestämisen avulla. Opinnäytetyössä ei järjestetty tutkimusta. Menetelmistä hyödynnettiin aivoriihiä tapahtuman suunnitteluvaiheessa. Aivoriihiin osallistuivat opinnäytetyön tekijä, Hotelli Santalahden yrittäjä sekä ammattikoulun tapahtumanäyttöä suorittava opiskelija.
Opinnäytetyössä esitetään teoriaa myynnin kehittämisestä, liiketoiminnan kehittämisestä, tuotekehityksen vaiheista sekä tapahtumamarkkinoinnista osana markkinointia. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin aiheita käsittelevää kirjallisuutta, internetaineistoa sekä keskusteluja suoraan tietolähteen, eli yrittäjän kanssa.
Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään myynninkehittämistä ainoastaan tapahtuman avulla, koska muuten aihepiiri olisi ollut varsin laaja. Tapahtuman järjestäminen on itsessään aikaa vievä prosessi ja täten ei lähdetty pohtimaan myynninkehittämisen keinoja laajemmin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtumanjärjestämistä tuotekehityksen vaiheiden kautta. Tapahtumaa organisoidessa jokaista vaihetta käsiteltiin suunnittelusta toteutukseen. Teoriaosuus tukee tapahtumanjärjestämistä keinona kehittää myyntiä ja luoda yritykselle imagoa Kotkan alueella paikkana, jossa järjestetään myös tapahtumia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä myyntiä kevään hiljaisen myynnin ajalle tapahtuman avulla. Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltu tapahtuma toteutettiin 10.02.2018. Tapahtuma toteutettiin ensimmäistä kertaa. Kannattava se ei ollut. Kuitenkin joihinkin tavoitteisiin, kuten tavoiteltuun joukkueiden ilmoittautumismäärään päästiin.
Opinnäytetyössä esitetään teoriaa myynnin kehittämisestä, liiketoiminnan kehittämisestä, tuotekehityksen vaiheista sekä tapahtumamarkkinoinnista osana markkinointia. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin aiheita käsittelevää kirjallisuutta, internetaineistoa sekä keskusteluja suoraan tietolähteen, eli yrittäjän kanssa.
Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään myynninkehittämistä ainoastaan tapahtuman avulla, koska muuten aihepiiri olisi ollut varsin laaja. Tapahtuman järjestäminen on itsessään aikaa vievä prosessi ja täten ei lähdetty pohtimaan myynninkehittämisen keinoja laajemmin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tapahtumanjärjestämistä tuotekehityksen vaiheiden kautta. Tapahtumaa organisoidessa jokaista vaihetta käsiteltiin suunnittelusta toteutukseen. Teoriaosuus tukee tapahtumanjärjestämistä keinona kehittää myyntiä ja luoda yritykselle imagoa Kotkan alueella paikkana, jossa järjestetään myös tapahtumia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä myyntiä kevään hiljaisen myynnin ajalle tapahtuman avulla. Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltu tapahtuma toteutettiin 10.02.2018. Tapahtuma toteutettiin ensimmäistä kertaa. Kannattava se ei ollut. Kuitenkin joihinkin tavoitteisiin, kuten tavoiteltuun joukkueiden ilmoittautumismäärään päästiin.