Terveyden itsetestauksen jakelukanavat Saksassa, Iso-Britanniassa ja Alankomaissa
Alanen, Olli (2018)
Alanen, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Medigoo Oy. Yritys myy terveyden pikatestejä kuluttajille.
Opinnäytetyönä toteutettiin markkinatutkimus, jossa pyrittiin selvittämään apteekkituotteiden jakelukanavia Saksassa, Iso-Britanniassa ja Alankomaissa. Tutkimustarve pohjautui yrityksen haluun laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinatutkimuksen teoriasta. Lisäksi esiteltiin tilaajayrityksen toimialaa ja toimintaympäristöä Suomessa. Tutkimusongelmana oli, ettei toimeksiantajayrityksellä mielestään ollut riittävää tietoa kohdemaiden apteekkituotteiden jakelukanavista.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia myyntikanavia kohdemaassa oli terveyden pikatesteille? Mitä muita vähittäismyyntikanavia oli? Oliko kohdemaassa apteekkitukkuja? Minkälainen oli kohdemaan myyntikanavan myyntikaterakenne?
Tutkimusosa toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tiedonkeruumetodi oli kirjoituspöytätutkimus. Tiedonkeruu rajattiin vapaasti saatavilla olevaan aineistoon, kuten internetistä löytyviin yritysesittelyihin, tutkimusraportteihin ja lehtiartikkeleihin.
Tiedon analysointivaiheessa tehtiin yhteenveto maittain ja annettiin suositus kyseisen maan kohdalla sopivimmasta jakelukanavasta Medigoon tuotteille. Mahdolliset markkinatutkimuksen jälkeiset johtopäätökset ja toimenpiteet jätettiin täysin toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyönä toteutettiin markkinatutkimus, jossa pyrittiin selvittämään apteekkituotteiden jakelukanavia Saksassa, Iso-Britanniassa ja Alankomaissa. Tutkimustarve pohjautui yrityksen haluun laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinatutkimuksen teoriasta. Lisäksi esiteltiin tilaajayrityksen toimialaa ja toimintaympäristöä Suomessa. Tutkimusongelmana oli, ettei toimeksiantajayrityksellä mielestään ollut riittävää tietoa kohdemaiden apteekkituotteiden jakelukanavista.
Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia myyntikanavia kohdemaassa oli terveyden pikatesteille? Mitä muita vähittäismyyntikanavia oli? Oliko kohdemaassa apteekkitukkuja? Minkälainen oli kohdemaan myyntikanavan myyntikaterakenne?
Tutkimusosa toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tiedonkeruumetodi oli kirjoituspöytätutkimus. Tiedonkeruu rajattiin vapaasti saatavilla olevaan aineistoon, kuten internetistä löytyviin yritysesittelyihin, tutkimusraportteihin ja lehtiartikkeleihin.
Tiedon analysointivaiheessa tehtiin yhteenveto maittain ja annettiin suositus kyseisen maan kohdalla sopivimmasta jakelukanavasta Medigoon tuotteille. Mahdolliset markkinatutkimuksen jälkeiset johtopäätökset ja toimenpiteet jätettiin täysin toimeksiantajayritykselle.