Visuaalinen hierarkia yrityksen verkkosivuilla : Case: Dan-Teksti Oy
Vahteri, Sara (2018)
Vahteri, Sara
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Dan-Teksti Oy, joka on Heinolassa toimiva mainostoimisto. Yritys tarjoaa asiakkailleen perinteisiä mainostuotteita, kuten julisteita ja lehtisiä. Lisäksi he tekevät autojen teippauksia sekä tekstiilipainatuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää yrityksen verkkosivujen käyttöliittymä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Aikaisempien verkkosivujen käyttöliittymä ja sisällöt olivat vanhentuneet, eivätkä asiakkaat löytäneet kaikkia tarvitsemiaan tietoja.
Tarkoituksena oli havaita ongelmaan ratkaisu suunnittelutieteellisen tutkimusmenetelmän avulla ja muodostaa yritykselle sopiva artefakti. Tämän menetelmän avulla perehdyttiin visuaaliseen hierarkiaan sekä siihen, miten hierarkian käyttö parantaisi käyttöliittymää niin, että asiakkaat löytäisivät sivuilta tarvitsemansa tiedot ja kokisivat verkkosivut vetovoimaisina. Vetovoimaisuudella tässä työssä tarkoitettiin sitä, että vetävätkö verkkosivut asiakkaita puoleensa ja kuinka asiakkaat kokevat käyttöliittymän. Teorian pohjana olivat kirjalliset ja sähköiset lähteet, joiden perusteella muodostettiin oma käsitys visuaalisesta hierarkiasta.
Opinnäytetyössä on käyty läpi toteutuksen eri vaiheet ja tavat siitä, kuinka visuaalista hierarkiaa oli hyödynnetty verkkosivujen käyttöliittymässä. Päivityksen vaikutus verkkosivuihin toteutettiin etänä empiirisellä käytettävyystestauksella, johon osallistui yhteensä kuusi käyttäjää. Testaus toteutettiin lähetetyllä lomakkeella, jossa oli ennalta valikoidut testitehtävät. Tehtävissä keskityttiin verkkosivujen sisältöjen löytämiseen sekä koko sivujen vetovoimaisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena julkaistiin yritykselle päivitetyt verkkosivut, jotka hyödynsivät visuaalista hierarkiaa ja olivat testaustuloksien mukaan selkeämmät, vetovoimaisemmat ja miellyttävämmät käyttää. Työn merkitys yritykselle oli ajankohtainen, sillä yhä useammat käyttäjät hyödyntävät digitaalisia asiakaspolkuja. Oli tärkeää, että yritys sai vetovoimaisemmat verkkosivut, jotta asiakkuuksien ylläpito ja uusasiakkaiden hankita helpottuisi.
Tarkoituksena oli havaita ongelmaan ratkaisu suunnittelutieteellisen tutkimusmenetelmän avulla ja muodostaa yritykselle sopiva artefakti. Tämän menetelmän avulla perehdyttiin visuaaliseen hierarkiaan sekä siihen, miten hierarkian käyttö parantaisi käyttöliittymää niin, että asiakkaat löytäisivät sivuilta tarvitsemansa tiedot ja kokisivat verkkosivut vetovoimaisina. Vetovoimaisuudella tässä työssä tarkoitettiin sitä, että vetävätkö verkkosivut asiakkaita puoleensa ja kuinka asiakkaat kokevat käyttöliittymän. Teorian pohjana olivat kirjalliset ja sähköiset lähteet, joiden perusteella muodostettiin oma käsitys visuaalisesta hierarkiasta.
Opinnäytetyössä on käyty läpi toteutuksen eri vaiheet ja tavat siitä, kuinka visuaalista hierarkiaa oli hyödynnetty verkkosivujen käyttöliittymässä. Päivityksen vaikutus verkkosivuihin toteutettiin etänä empiirisellä käytettävyystestauksella, johon osallistui yhteensä kuusi käyttäjää. Testaus toteutettiin lähetetyllä lomakkeella, jossa oli ennalta valikoidut testitehtävät. Tehtävissä keskityttiin verkkosivujen sisältöjen löytämiseen sekä koko sivujen vetovoimaisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena julkaistiin yritykselle päivitetyt verkkosivut, jotka hyödynsivät visuaalista hierarkiaa ja olivat testaustuloksien mukaan selkeämmät, vetovoimaisemmat ja miellyttävämmät käyttää. Työn merkitys yritykselle oli ajankohtainen, sillä yhä useammat käyttäjät hyödyntävät digitaalisia asiakaspolkuja. Oli tärkeää, että yritys sai vetovoimaisemmat verkkosivut, jotta asiakkuuksien ylläpito ja uusasiakkaiden hankita helpottuisi.