Mediakasvatus ja oppimateriaalin tuottaminen yläkouluikäisille
Halt, Ida-Maria; Vilen, Liisa (2010)
Halt, Ida-Maria
Vilen, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199876
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa opetusmateriaalit kolmesta eri mediasta yläkoululaisille. Yhteensä mediakasvatuspajoja järjestettiin kuusitoista kappaletta kolmessa eri koulussa Jyväskylässä.
Tärkeintä oli saada koostettua pajojen sisällöt ajankohtaisiksi, kiinnostaviksi ja ikäryhmälle sopiviksi. Toteutetut pajat olivat mainos-, uutis- ja internetpaja. Mainospajaa lähestyttiin eettisestä näkökulmasta. Uutisia tarkasteltiin niin ikään eettisin journalismin keinoin, ja internetpajassa painotettiin käyttäytymissääntöjä sekä oikeudellisia asioita, kuten tekijänoikeuksia. Jokainen paja kesti kaksi oppituntia ja sisälsi luento- ja tehtäväosuuden. Tehtävä liittyi olennaisesti luento-osuudella opittuihin asioihin, ja sillä haluttiin vahvistaa ja varmistaa opetussisällön ymmärtäminen.
Jokaiseen pajaan räätälöitiin pajan aiheen mukainen ennakkokysely- ja palautelomake. Hyvissä ajoin ennen pajan alkua kaikille pajaan osallistuville kouluille lähetettiin kustakin pajasta ennakkokysely, jolla kartoitettiin ryhmän ennakkotietoja aiheesta. Jokaisen pajan lopuksi ryhmä ja ryhmän opettaja saivat täyttääkseen palautelomakkeen, jolla pystyttiin kartoittamaan oppimista ja pajan onnistumista. Niin opettajat kuin oppilaatkin kokivat jokaisen pajan tarpeelliseksi, ja pajoja toivottiin toteutettavan myös jatkossa.
Pajojen oppimateriaalit kokonaisuudessaan voisi toimittaa suoraan yläkouluille, jolloin ne toimisivat opettajan päivitettävinä työkaluina. Oppimateriaalit toimivat myös hyvänä muokattavana pohjana tuleville opiskelijoille, jotka osallistuvat mediakasvatusprojekteihin.
Opinnäytteen tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa opetusmateriaalit kolmesta eri mediasta yläkoululaisille. Yhteensä mediakasvatuspajoja järjestettiin kuusitoista kappaletta kolmessa eri koulussa Jyväskylässä.
Tärkeintä oli saada koostettua pajojen sisällöt ajankohtaisiksi, kiinnostaviksi ja ikäryhmälle sopiviksi. Toteutetut pajat olivat mainos-, uutis- ja internetpaja. Mainospajaa lähestyttiin eettisestä näkökulmasta. Uutisia tarkasteltiin niin ikään eettisin journalismin keinoin, ja internetpajassa painotettiin käyttäytymissääntöjä sekä oikeudellisia asioita, kuten tekijänoikeuksia. Jokainen paja kesti kaksi oppituntia ja sisälsi luento- ja tehtäväosuuden. Tehtävä liittyi olennaisesti luento-osuudella opittuihin asioihin, ja sillä haluttiin vahvistaa ja varmistaa opetussisällön ymmärtäminen.
Jokaiseen pajaan räätälöitiin pajan aiheen mukainen ennakkokysely- ja palautelomake. Hyvissä ajoin ennen pajan alkua kaikille pajaan osallistuville kouluille lähetettiin kustakin pajasta ennakkokysely, jolla kartoitettiin ryhmän ennakkotietoja aiheesta. Jokaisen pajan lopuksi ryhmä ja ryhmän opettaja saivat täyttääkseen palautelomakkeen, jolla pystyttiin kartoittamaan oppimista ja pajan onnistumista. Niin opettajat kuin oppilaatkin kokivat jokaisen pajan tarpeelliseksi, ja pajoja toivottiin toteutettavan myös jatkossa.
Pajojen oppimateriaalit kokonaisuudessaan voisi toimittaa suoraan yläkouluille, jolloin ne toimisivat opettajan päivitettävinä työkaluina. Oppimateriaalit toimivat myös hyvänä muokattavana pohjana tuleville opiskelijoille, jotka osallistuvat mediakasvatusprojekteihin.