A Opinnäytetyökonsertti 14.5.2018 ; B Soittoharjoittelu ja sen opettaminen
Mursula, Elias (2018)
Mursula, Elias
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111521
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kaksiosainen sisältäen sekä opinnäytekonsertin (LIITE 1), että kirjallisen osion.
Tässä kirjallisessa osiossa käsitellään soittoharjoittelua. Opinnäytetyössä pohditaan ensin sitä, millaisiin tuloksiin hyvän soittoharjoittelun tulisi tähdätä, minkä jälkeen esitellään muutamia esimerkkiharjoituksia. Sen jälkeen asiaa tarkastellaan opettamisen näkökulmasta. Pohditaan sitä, miten soitonopettaja voi soveltaa ensimmäisessä luvussa esille otettuja tietoja opettaessaan soitto-oppilaitaan harjoittelemaan.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin pianonsoiton lehtori, pianisti Niklas Pokkia. Haastattelun lisäksi opinnäytetyössä on käytetty muutamia kirjallisia lähteitä, sekä kirjoittajan omaa kokemusta musiikin ja pianonsoiton opiskelusta ja opettamisesta.
Harjoittelu on hyvin keskeisessä asemassa kaiken uuden oppimisessa, ja erityisen suuren osan ajasta harjoittelu vie jonkin soittimen soittamista opiskelevilta ja opettavilta. Opinnäytetyön tavoitteena on siksi selvittää, sekä tekijälleen että lukijoille, tehokkaan soittoharjoittelun piirteitä.
Keskeistä hyvässä harjoittelussa ja oppimisessa on harjoittelijan tietoisuus siitä, mihin tähdätään. Soittimen soittajalla tulisi soittoa, myös teknisesti haastavia kohtia, harjoitellessaan olla selkeä mielikuva soivasta lopputuloksesta. Monissa opinnäytetyössä esitetyissä käytännön soittoharjoituksissa tavoitteeksi on asetettu mekaanisen toiston välttäminen, eli soittoharjoittelussa tulisi välttää saman kohdan toistamista useita kertoja ilman keskittynyttä ajatusta siitä lopputuloksesta, mihin harjoittelulla pyritään.
Tässä kirjallisessa osiossa käsitellään soittoharjoittelua. Opinnäytetyössä pohditaan ensin sitä, millaisiin tuloksiin hyvän soittoharjoittelun tulisi tähdätä, minkä jälkeen esitellään muutamia esimerkkiharjoituksia. Sen jälkeen asiaa tarkastellaan opettamisen näkökulmasta. Pohditaan sitä, miten soitonopettaja voi soveltaa ensimmäisessä luvussa esille otettuja tietoja opettaessaan soitto-oppilaitaan harjoittelemaan.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin pianonsoiton lehtori, pianisti Niklas Pokkia. Haastattelun lisäksi opinnäytetyössä on käytetty muutamia kirjallisia lähteitä, sekä kirjoittajan omaa kokemusta musiikin ja pianonsoiton opiskelusta ja opettamisesta.
Harjoittelu on hyvin keskeisessä asemassa kaiken uuden oppimisessa, ja erityisen suuren osan ajasta harjoittelu vie jonkin soittimen soittamista opiskelevilta ja opettavilta. Opinnäytetyön tavoitteena on siksi selvittää, sekä tekijälleen että lukijoille, tehokkaan soittoharjoittelun piirteitä.
Keskeistä hyvässä harjoittelussa ja oppimisessa on harjoittelijan tietoisuus siitä, mihin tähdätään. Soittimen soittajalla tulisi soittoa, myös teknisesti haastavia kohtia, harjoitellessaan olla selkeä mielikuva soivasta lopputuloksesta. Monissa opinnäytetyössä esitetyissä käytännön soittoharjoituksissa tavoitteeksi on asetettu mekaanisen toiston välttäminen, eli soittoharjoittelussa tulisi välttää saman kohdan toistamista useita kertoja ilman keskittynyttä ajatusta siitä lopputuloksesta, mihin harjoittelulla pyritään.