Kampanjoiden tehokkuus : case: Eurokangas Oy
Kähäri, Elina (2010)
Kähäri, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Eurokangas Oy:n kampanjoiden tehokkuutta. Tutkimuksen avulla selvitettiin, onko potentiaalisia asiakkaita tavoitettu kampanjoinnin avulla sekä ovatko kampanjat tehokkaita suhteessa käytettyihin resursseihin. Eurokankaalle tämän kaltaisia tutkimuksia ei ole aikaisemmin tehty, siksi tämä tutkimus on ainutkertainen. Tutkimustulosten avulla on mahdollista syventää asiakasymmärrystä, kehittää palvelua ja tarjontaa sekä selvittää laaja-alaisemmin, minkälaisia tuotteita, palveluita ja kampanjoita asiakkaat odottavat Eurokankaalta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa olen käsitellyt seuraavanlaisia asioita: kampanjoiden tarkoitus, kampanjoiden termit, kampanjoinnin eri muodot ja kampanjan suunnittelu sekä viimeisenä minkälainen on tehokas kampanja. Tietoja kerättiin kirjallisuudesta ja ajankohtaisista Internet-lähteistä. Empiirisessä osassa kampanjoiden tehokkuutta arvioitiin asiakaskyselyllä. Asiakaskysely toteutettiin kampanjaviikon 37 ja 38 aikana vuonna 2009. Asiakaskysely oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin satunnaisotantana Eurokankaan 28 myymälässä. Asiakaskysely jaettiin 2 osaan, joista toinen käsitteli kampanjaa ja toinen asiakastyytyväisyyttä. Asiakaskyselyyn vastasi yhteensä 1749 henkilöä, joista 20,9 % vastasi kampanjaan liittyvään osaan. Tutkimusta varten haastattelin myös yritysjohtoa kampanjasuunnittelusta.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden mielikuva Eurokankaasta on positiivinen. Muun muassa seuraavanlaisia sanoja käytettiin kuvaamaan Eurokangasta yrityksenä: asiantunteva, palveleva ja luotettava. Palveluun oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Noin 95 % asiakkaista oli sitä mieltä, että palvelu on joko hyvää tai erinomaista. Myös kampanjatuotteisiin oltiin yleisellä tasolla tyytyväisiä. Vain noin 13 % kertoi, että tuotteet vastasivat odotuksia vain tyydyttävästi tai huonosti. Tutkimuksen tuloksena on kuitenkin se, että Eurokankaan tutkittu kampanja ei ollut kovin tehokas suhteessa käytettyihin resursseihin ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa on parantamisen varaa. Kehityskohteeksi muodostuivat esimerkiksi seuraavanlaiset asiat: Eurokangas voisi tulevaisuudessa segmentoida asiakkaita, jotta yritys voisi laajentaa käyttämäänsä mediamixiä. Mediamixin laajentamisella saavutetaan asiakkaat eri segmenteissä tehokkaammin. Myös kampanjatuotteiden saatavuuteen ja mainonnan sanomaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa olen käsitellyt seuraavanlaisia asioita: kampanjoiden tarkoitus, kampanjoiden termit, kampanjoinnin eri muodot ja kampanjan suunnittelu sekä viimeisenä minkälainen on tehokas kampanja. Tietoja kerättiin kirjallisuudesta ja ajankohtaisista Internet-lähteistä. Empiirisessä osassa kampanjoiden tehokkuutta arvioitiin asiakaskyselyllä. Asiakaskysely toteutettiin kampanjaviikon 37 ja 38 aikana vuonna 2009. Asiakaskysely oli kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin satunnaisotantana Eurokankaan 28 myymälässä. Asiakaskysely jaettiin 2 osaan, joista toinen käsitteli kampanjaa ja toinen asiakastyytyväisyyttä. Asiakaskyselyyn vastasi yhteensä 1749 henkilöä, joista 20,9 % vastasi kampanjaan liittyvään osaan. Tutkimusta varten haastattelin myös yritysjohtoa kampanjasuunnittelusta.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden mielikuva Eurokankaasta on positiivinen. Muun muassa seuraavanlaisia sanoja käytettiin kuvaamaan Eurokangasta yrityksenä: asiantunteva, palveleva ja luotettava. Palveluun oltiin yleisesti ottaen tyytyväisiä. Noin 95 % asiakkaista oli sitä mieltä, että palvelu on joko hyvää tai erinomaista. Myös kampanjatuotteisiin oltiin yleisellä tasolla tyytyväisiä. Vain noin 13 % kertoi, että tuotteet vastasivat odotuksia vain tyydyttävästi tai huonosti. Tutkimuksen tuloksena on kuitenkin se, että Eurokankaan tutkittu kampanja ei ollut kovin tehokas suhteessa käytettyihin resursseihin ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa on parantamisen varaa. Kehityskohteeksi muodostuivat esimerkiksi seuraavanlaiset asiat: Eurokangas voisi tulevaisuudessa segmentoida asiakkaita, jotta yritys voisi laajentaa käyttämäänsä mediamixiä. Mediamixin laajentamisella saavutetaan asiakkaat eri segmenteissä tehokkaammin. Myös kampanjatuotteiden saatavuuteen ja mainonnan sanomaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota.