Kulttuurikunto Turussa
Näätä, Johanna (2010)
Näätä, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118733
Tiivistelmä
Kulttuurikuntokampanja on YLE kulttuurin, Svenska kulturfondenin ja Suomen kulttuurirahaston vuonna 2008 käynnistämä hanke, joka jatkuu ainakin vuoden 2010 loppuun. Kulttuurikuntokampanjan tavoitteena on lieventää ennakkoluuloja kulttuurin ympäriltä ja tehdä kulttuurista helpommin lähestyttävää. Se on siis uusi tapa markkinoida kulttuuria ja nuorentaa kulttuurin imagoa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli YLE Kulttuuri. Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen kulttuurikuntokampanjan tunnettuus oli Turussa ja millaisia Turun seudulla asuvien mielikuvat siitä ja kulttuurin markkinoinnista olivat. Kolmantena tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää turkulaisten kulttuuriharrastuksia ja vaikuttaako kulttuuripääkaupunkivuosi niihin jollakin lailla.
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä käytettiin palvelujen ja erityisesti elämyspalvelujen markkinointiin liittyvää materiaalia. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin Turun keskusta-alueella kesällä 2009. Sen kohderyhmänä olivat yli 15-vuotiaat turkulaiset. Kysymykset käsittelivät Kulttuurikuntokampanjan tunnettuutta, kulttuurin markkinointia ja turkulaisten kulttuuriharrastuksia. Kyselyyn vastasi 171 henkilöä. Kulttuurikuntokampanjan tunnettuusprosentti oli tulosten mukaan 33. Suurin osa vastaajista oli kuullut kulttuurikunnosta jostakin lehdestä ja seurasi muutenkin kulttuurimarkkinointia erilaisista lehtijulkaisuista. Tutkimuksessa paljastui myös, että turkulaisten mielikuvat kulttuurihankkeista olivat pääasiassa hyviä. Tutkimustulokset vahvistivat sen ennakkokäsityksen, että perinteinen kulttuurin markkinointi tarvitsee piristysruiskeen. Kulttuurikuntokampanja on tulosten mukaan päässyt hyvään alkuun markkinoinnissaan. Tulevaisuudessa on kuitenkin tärkeää löytää entistä parempia markkinointikanavia ja sellaisia markkinointikeinoja, joilla myös nuoret saadaan kiinnostumaan kulttuuriharrastuksista.
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä käytettiin palvelujen ja erityisesti elämyspalvelujen markkinointiin liittyvää materiaalia. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin Turun keskusta-alueella kesällä 2009. Sen kohderyhmänä olivat yli 15-vuotiaat turkulaiset. Kysymykset käsittelivät Kulttuurikuntokampanjan tunnettuutta, kulttuurin markkinointia ja turkulaisten kulttuuriharrastuksia. Kyselyyn vastasi 171 henkilöä. Kulttuurikuntokampanjan tunnettuusprosentti oli tulosten mukaan 33. Suurin osa vastaajista oli kuullut kulttuurikunnosta jostakin lehdestä ja seurasi muutenkin kulttuurimarkkinointia erilaisista lehtijulkaisuista. Tutkimuksessa paljastui myös, että turkulaisten mielikuvat kulttuurihankkeista olivat pääasiassa hyviä. Tutkimustulokset vahvistivat sen ennakkokäsityksen, että perinteinen kulttuurin markkinointi tarvitsee piristysruiskeen. Kulttuurikuntokampanja on tulosten mukaan päässyt hyvään alkuun markkinoinnissaan. Tulevaisuudessa on kuitenkin tärkeää löytää entistä parempia markkinointikanavia ja sellaisia markkinointikeinoja, joilla myös nuoret saadaan kiinnostumaan kulttuuriharrastuksista.