Tietoa kaikille : Säilyttävätkö infografiikat uskottavuutensa, kun niistä tehdään mielenkiintoisen näköisiä?
Juntunen, Karoliina (2018)
Juntunen, Karoliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011356
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kuvituksellisten elementtien vaikutusta tiedon visualisointien luotettavuuteen. Valitsin näkökulmakseni tutkia luotettavuutta katselijan subjektiivisesta näkökulmasta. Haluan selvittää, onko tiedon visuaalisen esittämisen koristelulla havaittavissa vaikutusta koettuun luotettavuuteen.
Tietoperustassa avaan tiedon ja tiedon visualisoinnin eri päätyyppejä ja yleisesti ristiin käytettyjen käsitteiden eroja ja käsitteitä. Lisäksi perehdyn sellaisiin tiedon visualisoinnissa käytettäviin visuaalisiin elementteihin kuten väreihin ja symbolismiin. Lisäksi avaan psykologista näkökulmaa siihen, miten ihminen näkee kuvan ja miten ajattelun eri järjestelmät vaikuttavat luottamuksen tunteen syntymiseen.
Tietoperustassa käydään myös läpi eri koulukuntien näkemyksiä liittyen tiedon visualisoinnin eri koulukuntiin. Tutkimuksen alkuperäinen idea kumpuaa pitkälti tästä näkemyserosta, jossa ala on jakautunut puhtaan tilastografiikan kannattajiin ja niihin, jotka pitävät kuvan mielenkiintoisemmaksi tekemistä kuvituksellisilla elementeillä hyvänä asiana.
Tutkimuksen aineisto on kerätty lomaketutkimuksella, joka tuotti kvantitatiivista tietoa vastaajien mielipiteitä koskien valikoitujen tiedon visualisointien luotettavuutta ja kuvan toteutuksen laatua. Analysoin tuloksia tilastollisesti. Keskeisin tulokseni on, että kuvitukselliset elementit eivät lisää tiedon visualisointien luotettavuutta. Lisäksi tutkimukseni antaa viitteitä, että vastaajien koulutustasolla voi olla vaikutusta siihen, miten erilaisten tiedon visualisointien luotettavuutta arvioidaan.
Pohdinnassa käyn läpi erilaisia mahdollisuuksia lisätutkimusten toteuttamiseen. Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ja pohdinta ovat hyödynnettävissä tiedon visualisointeja suunniteltaessa sekä tulevia tutkimuksia suunniteltaessa.
Tietoperustassa avaan tiedon ja tiedon visualisoinnin eri päätyyppejä ja yleisesti ristiin käytettyjen käsitteiden eroja ja käsitteitä. Lisäksi perehdyn sellaisiin tiedon visualisoinnissa käytettäviin visuaalisiin elementteihin kuten väreihin ja symbolismiin. Lisäksi avaan psykologista näkökulmaa siihen, miten ihminen näkee kuvan ja miten ajattelun eri järjestelmät vaikuttavat luottamuksen tunteen syntymiseen.
Tietoperustassa käydään myös läpi eri koulukuntien näkemyksiä liittyen tiedon visualisoinnin eri koulukuntiin. Tutkimuksen alkuperäinen idea kumpuaa pitkälti tästä näkemyserosta, jossa ala on jakautunut puhtaan tilastografiikan kannattajiin ja niihin, jotka pitävät kuvan mielenkiintoisemmaksi tekemistä kuvituksellisilla elementeillä hyvänä asiana.
Tutkimuksen aineisto on kerätty lomaketutkimuksella, joka tuotti kvantitatiivista tietoa vastaajien mielipiteitä koskien valikoitujen tiedon visualisointien luotettavuutta ja kuvan toteutuksen laatua. Analysoin tuloksia tilastollisesti. Keskeisin tulokseni on, että kuvitukselliset elementit eivät lisää tiedon visualisointien luotettavuutta. Lisäksi tutkimukseni antaa viitteitä, että vastaajien koulutustasolla voi olla vaikutusta siihen, miten erilaisten tiedon visualisointien luotettavuutta arvioidaan.
Pohdinnassa käyn läpi erilaisia mahdollisuuksia lisätutkimusten toteuttamiseen. Opinnäytetyöni keskeiset tulokset ja pohdinta ovat hyödynnettävissä tiedon visualisointeja suunniteltaessa sekä tulevia tutkimuksia suunniteltaessa.