" Kohtaamistyön ytimessä " : Työttömien nuorten kuulluksi tulemisen kokemuksia palvelujärjestelmässä
Kokkonen, Kirsi (2018)
Kokkonen, Kirsi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011335
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin työttömien nuorten kokemuksia ja ääntä kohtaamisen tärkeydestä ja merkityksellisyydestä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa,joka auttaa sanoittamaan kohtaamisen dynamiikkaa nuorten palvelujärjestelmässä. Tieto kohtaamisen dynamiikasta auttaa ymmärtämään kokonaisvaltaisesti kohtaamistyötä ja sen vaikutuksia nuoren kuulluksi tulemisen ja osallisuuden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia, kuinka nuoret kokevat tulevansa kuulluksi kohtaamisissa sekä sitä millaiset tekijät kohtaamisessa vaikuttavat nuoren osallisuuden kokemusten vahvistumiseen. Kohtaamistyön dynamiikan ymmärtäminen auttaa nuoriso-, kasvatus-, ja sosiaalialojen kehittymisessä sekä tuo esille kohtaamistyön ammattilaisten ammatillisia kvalifikaatioita. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu sosiaalipedagogiseen työorientaatioon ja dialogiseen kohtaamiseen. Tarkoituksena on ollut tavoitella käytännön ja teorian vuoropuhelua,sosiaalipedagogista praksista jossa ydin on toiminnan ja ajatusten reflektoinnissa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivisen tutkimuksen tehtävänä on lisätä ymmärrystä, mahdollistaa erilaisia tulkintoja ja mallintaa asioita. Laadullisen tutkimuksen luonne edellyttää monikanavaista tiedon ja aineiston hankintaa. Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruu toteutettiin monimenetelmällisesti oppimiskahvila-menetelmää (learning cafe) soveltaen sekä teemahaastatteluin. Opinnäytetyön aineistonkeruuprosessi toteutettiin 2016 heinäkuun ja 2017 tammikuun välillä. Prosessiin osallistui Kuopion Tukeva työvalmennussäätiön starttipajan nuoria. Aineistonkeruuprosessin menetelmävalinnat mahdollistivat nuorten vahvan osallisuuden opinnäytetyön empiirisessä osuudessa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kohtaamattomuus heikentää nuoren luottamusta yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Tämän seurauksena syntyy ajelehtimista ja ongelmien kasautumista. Sen sijaan, mitä enemmän kohtaamisessa on dialogisuuden elementtejä, sitä enemmän nuoret kertovat kokevansa osallisuutta. Osallisuuden lisääntymisen seurauksena nuori tulee vahvemmin kuulluksi omana itsenään ja aktivoituu toimimaan omien voimavarojensa mukaisesti. Nuorten kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemuksissa korostuvat vuorovaikutukselliset tekijät ja toimintaympäristön merkitys. Tutkimusprosessissa mukana oleminen synnytti nuorille myönteisen ryhmäkokemuksen ja tunteen henkilökohtaisesta onnistumisesta. Nämä olivat tutkimuksen tuloksista inhimillisellä tasolla merkityksellisimmät.
Asiasanat
dialogi, kohtaaminen, sosiaalipedagogiikka, osallisuus, vuorovaikutus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin työttömien nuorten kokemuksia ja ääntä kohtaamisen tärkeydestä ja merkityksellisyydestä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa,joka auttaa sanoittamaan kohtaamisen dynamiikkaa nuorten palvelujärjestelmässä. Tieto kohtaamisen dynamiikasta auttaa ymmärtämään kokonaisvaltaisesti kohtaamistyötä ja sen vaikutuksia nuoren kuulluksi tulemisen ja osallisuuden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia, kuinka nuoret kokevat tulevansa kuulluksi kohtaamisissa sekä sitä millaiset tekijät kohtaamisessa vaikuttavat nuoren osallisuuden kokemusten vahvistumiseen. Kohtaamistyön dynamiikan ymmärtäminen auttaa nuoriso-, kasvatus-, ja sosiaalialojen kehittymisessä sekä tuo esille kohtaamistyön ammattilaisten ammatillisia kvalifikaatioita. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu sosiaalipedagogiseen työorientaatioon ja dialogiseen kohtaamiseen. Tarkoituksena on ollut tavoitella käytännön ja teorian vuoropuhelua,sosiaalipedagogista praksista jossa ydin on toiminnan ja ajatusten reflektoinnissa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kvalitatiivisen tutkimuksen tehtävänä on lisätä ymmärrystä, mahdollistaa erilaisia tulkintoja ja mallintaa asioita. Laadullisen tutkimuksen luonne edellyttää monikanavaista tiedon ja aineiston hankintaa. Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruu toteutettiin monimenetelmällisesti oppimiskahvila-menetelmää (learning cafe) soveltaen sekä teemahaastatteluin. Opinnäytetyön aineistonkeruuprosessi toteutettiin 2016 heinäkuun ja 2017 tammikuun välillä. Prosessiin osallistui Kuopion Tukeva työvalmennussäätiön starttipajan nuoria. Aineistonkeruuprosessin menetelmävalinnat mahdollistivat nuorten vahvan osallisuuden opinnäytetyön empiirisessä osuudessa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kohtaamattomuus heikentää nuoren luottamusta yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Tämän seurauksena syntyy ajelehtimista ja ongelmien kasautumista. Sen sijaan, mitä enemmän kohtaamisessa on dialogisuuden elementtejä, sitä enemmän nuoret kertovat kokevansa osallisuutta. Osallisuuden lisääntymisen seurauksena nuori tulee vahvemmin kuulluksi omana itsenään ja aktivoituu toimimaan omien voimavarojensa mukaisesti. Nuorten kuulluksi ja nähdyksi tulemisen kokemuksissa korostuvat vuorovaikutukselliset tekijät ja toimintaympäristön merkitys. Tutkimusprosessissa mukana oleminen synnytti nuorille myönteisen ryhmäkokemuksen ja tunteen henkilökohtaisesta onnistumisesta. Nämä olivat tutkimuksen tuloksista inhimillisellä tasolla merkityksellisimmät.
Asiasanat
dialogi, kohtaaminen, sosiaalipedagogiikka, osallisuus, vuorovaikutus