Pankin asiakaspoistuma : Case: Pankki X
Metso, Simo (2018)
Metso, Simo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011285
Tiivistelmä
Vähittäispankkialalla kilpailu on kiristynyt entisestään. Asiakkaiden mahdollisuudet vertailla hintoja ja palveluita ovat lisääntyneet. Pankin vaihtamisesta on myös tullut entistä vaivattomampaa. Teknologian kehittyminen vauhdittaa tätä murrosta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pankki X:lle. Työssä käsiteltiin pankin asiakaspoistumaa, ja sen tavoitteena oli tutkia asiakaspoistumaan johtaneita syitä. Aiheeseen päädyttiin, koska asiakaspoistumalla on merkittävä vaikutus yrityksen, kuten pankin kannattavuuteen.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsitteli finanssimarkkinoita ja asiakaspoistumaa. Teoriaosuudessa aineistona käytettiin alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä julkaisuja. Työssä asetettujen osatavoitteiden tarkoituksena oli lisäksi selvittää, millainen mielikuva entisille asiakkaille jäi toimeksiantajapankista sekä voisivatko he kuvitella palaavansa pankin asiakkaiksi tulevaisuudessa.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi myös laadullisia piirteitä. Aineistoa kerättiin työn case-osuutta varten. Tutkimusongelmaan vastattiin 30 entisen asiakkaan vastauksista koostuvan aineiston avulla. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa todettiin, että eniten asiakaspoistumia aiheuttivat hinnoittelu, tahattomat syyt, kilpailu toisten pankkien välillä sekä palveluongelmat. Monet tutkimukseen vastanneista kuitenkin kokivat, että tilin sulkemisen tai pankin vaihdon syynä oli useampi kuin yksi tekijä. Asiakaspoistumien ehkäisemiseksi pankin on kehitettävä hinnoittelustrategia, jonka avulla asiakkaat saadaan säilytettyä niin, ettei heitä menetetä kilpailun tai paremman tarjouksen vuoksi. Palveluongelmiin tulisi myös suhtautua vakavammin. Asiakkaiden segmentoinnin ohella on myös tärkeää oppia tunnistamaan ne asiakkaat, jotka ovat vaarassa lähteä ja kohdistaa näihin asiakkaisiin markkinointitoimenpiteitä. Asiakaspoistumien ehkäisemisessä tulisi jatkossa myös hyödyntää analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen osa käsitteli finanssimarkkinoita ja asiakaspoistumaa. Teoriaosuudessa aineistona käytettiin alan kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä julkaisuja. Työssä asetettujen osatavoitteiden tarkoituksena oli lisäksi selvittää, millainen mielikuva entisille asiakkaille jäi toimeksiantajapankista sekä voisivatko he kuvitella palaavansa pankin asiakkaiksi tulevaisuudessa.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi myös laadullisia piirteitä. Aineistoa kerättiin työn case-osuutta varten. Tutkimusongelmaan vastattiin 30 entisen asiakkaan vastauksista koostuvan aineiston avulla. Aineisto kerättiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa todettiin, että eniten asiakaspoistumia aiheuttivat hinnoittelu, tahattomat syyt, kilpailu toisten pankkien välillä sekä palveluongelmat. Monet tutkimukseen vastanneista kuitenkin kokivat, että tilin sulkemisen tai pankin vaihdon syynä oli useampi kuin yksi tekijä. Asiakaspoistumien ehkäisemiseksi pankin on kehitettävä hinnoittelustrategia, jonka avulla asiakkaat saadaan säilytettyä niin, ettei heitä menetetä kilpailun tai paremman tarjouksen vuoksi. Palveluongelmiin tulisi myös suhtautua vakavammin. Asiakkaiden segmentoinnin ohella on myös tärkeää oppia tunnistamaan ne asiakkaat, jotka ovat vaarassa lähteä ja kohdistaa näihin asiakkaisiin markkinointitoimenpiteitä. Asiakaspoistumien ehkäisemisessä tulisi jatkossa myös hyödyntää analytiikan tarjoamia mahdollisuuksia.