Tekoälykästä mainontaa : luova suunnittelija ja tekoäly
Kukkasniemi, Sari (2018)
Kukkasniemi, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa osaamista, joka mainonnan luovan suunnittelijan on hallittava pystyäkseen ideoimaan tekoälyä hyödyntävää mainontaa sekä toisaalta mainontaa tekoälyyn perustuville tuotteille ja palveluille. Työssä tutkitaan, millaisena tekoäly koetaan mainonnan suunnittelun näkökulmasta ja mitä tietotaitoa luovalla suunnittelijalla pitäisi asiasta olla nyt ja tulevaisuudessa.
Haastattelututkimuksella kartoitetaan mainosalan ammattilaisten asenteita tekoälyä kohtaan, nykyistä tietotaitoa sekä mahdollisia omakohtaisia kokemuksia tekoälykkäiden mainosten suunnittelusta. Työssä avataan yksi kotimainen tekoälykäs mainosesimerkki, mitä varten on haastateltu kampanjan toteutuksessa ollutta mainostoimiston luovaa johtajaa sekä asiakkaan viestintäpäällikköä. Lisäksi haastatellaan yhtä tekoälyasiantuntijaa mainonnan suunnittelijan roolista tekoälytoteutuksissa.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin sekä useaan mainosalan näkökulmasta tekoälyä käsittelevään verkkoartikkeliin. Näiden lähteiden lisäksi teorian pohjana on käytetty mainonnan ammattilaisten sekä yhden tekoälyasiantuntijan haastatteluihin pohjautuvia kommentteja.
Tekoäly on koko yhteiskuntaa muuttava ilmiö, mutta myös tärkeä väline luovalle suunnittelijalle. Se on kattonimitys, joka pitää sisällään valtavan määrän teoriaa ja erilaisia sovelluksia, eikä se siten ole helppo tutustuttava. Tekoälytermiä käytetään usein laajasti monista eri asioista, mikä vaikeuttaa koherentin kuvan muodostamista.
Opinnäytetyö käsittelee ensin tekoälyn perusteita, historiaa ja nykyhetkeä. Tämän jälkeen analysoidaan haastattelututkimusten tuloksia sekä pohditaan niiden ja muiden tutkimuslähteiden perusteella mainonnan suunnittelijan tekoälyn osaamistarpeita sekä tekoälykkään mainonnan tulevaisuutta.
Luovalle suunnittelijalle olennainen tekoälyosaaminen kiteytyy kolmeen eri elementtiin: tekoälyn perusteiden hallitsemiseen, tekoälyn käytön relevanssin ymmärtämiseen sekä etiikkaan.
Haastattelututkimuksella kartoitetaan mainosalan ammattilaisten asenteita tekoälyä kohtaan, nykyistä tietotaitoa sekä mahdollisia omakohtaisia kokemuksia tekoälykkäiden mainosten suunnittelusta. Työssä avataan yksi kotimainen tekoälykäs mainosesimerkki, mitä varten on haastateltu kampanjan toteutuksessa ollutta mainostoimiston luovaa johtajaa sekä asiakkaan viestintäpäällikköä. Lisäksi haastatellaan yhtä tekoälyasiantuntijaa mainonnan suunnittelijan roolista tekoälytoteutuksissa.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen ja tieteellisiin julkaisuihin sekä useaan mainosalan näkökulmasta tekoälyä käsittelevään verkkoartikkeliin. Näiden lähteiden lisäksi teorian pohjana on käytetty mainonnan ammattilaisten sekä yhden tekoälyasiantuntijan haastatteluihin pohjautuvia kommentteja.
Tekoäly on koko yhteiskuntaa muuttava ilmiö, mutta myös tärkeä väline luovalle suunnittelijalle. Se on kattonimitys, joka pitää sisällään valtavan määrän teoriaa ja erilaisia sovelluksia, eikä se siten ole helppo tutustuttava. Tekoälytermiä käytetään usein laajasti monista eri asioista, mikä vaikeuttaa koherentin kuvan muodostamista.
Opinnäytetyö käsittelee ensin tekoälyn perusteita, historiaa ja nykyhetkeä. Tämän jälkeen analysoidaan haastattelututkimusten tuloksia sekä pohditaan niiden ja muiden tutkimuslähteiden perusteella mainonnan suunnittelijan tekoälyn osaamistarpeita sekä tekoälykkään mainonnan tulevaisuutta.
Luovalle suunnittelijalle olennainen tekoälyosaaminen kiteytyy kolmeen eri elementtiin: tekoälyn perusteiden hallitsemiseen, tekoälyn käytön relevanssin ymmärtämiseen sekä etiikkaan.