Työhyvinvoinnin johtamisen kehittäminen kuntaorganisaatiossa Sulkavalla
Pylkkänen, Henna (2018)
Pylkkänen, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910806
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä on tehty toimeksiantona Sulkavan kuntaorganisaa-tiolle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää organisaation työhyvin-voinnin johtamisen nykykäytänteisiin perustuen työhyvinvoinnin johtamisen nykytilakartoitus ja laatia sen pohjalta kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen käytänteiden yhtenäistämiseksi ja kehittämiseksi. Kehittämistehtävällä pyrittiin löytämään vastaus kysymykseen, miten työhyvinvoinnin johtamista pitäisi kehittää kuntaorganisaatiossa Sulkavalla.
Kehittämistehtävän tekemisessä on käytetty tapaustutkimusta, jonka aineisto on kerätty useita eri tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen. Aineistona on käytetty muun muassa kunnan omia kirjallisia strategia-asiakirjoja, raportteja, suunnitelmia, vapaamuotoisten tapaamisten yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja sopimuksia. Apuna johtamisen nykykäytänteiden kartoituksessa on käytetty työhyvinvointikyselyä, joka suoritettiin strukturoidulla lomakekyselyllä. Kyselytutkimuksella kartoitettiin työhyvinvoinnin nykytilaa työntekijöiden näkökulmasta. Kyselyn tuloksia peilattiin dokumenttianalyysillä saatuihin tietoihin. Tutkimustietoon perustuen laadittiin toimenpide-ehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseksi.
Keskeisimpinä kehittämiskohteina Sulkavan kuntaorganisaatiolle esitettiin työhyvinvoinnin huolellinen määrittäminen sekä määrityksen pohjalta laadittava suunnitelma, johon on kirjattu konkreettiset tavoitteet työhyvinvoinnin kehittämiselle. Siten organisaatio voi yhtenäistää johtamistoimiaan. Konkreettisia ehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiselle eri toimintojen näkökulmasta olivat, esimiestyötä tekevien osaamisen arvioiminen sekä esimiesten työn tekemisen tukeminen ja kehittäminen yhtenäistettävien toimintamenetelmien avulla. Työhyvinvoinnin aktiivisen kehittämisen varmistamiseksi esitettiin työhyvinvointityönlle perustettavaksi omaa ohjausryhmää. Työhyvinvointikyselyjen toteuttaminen ja mallintaminen säännölliseksi mittariksi työhyvinvointityön vaikuttavuuden seuraajana oli yksi konkreettinen kehittämiskohde. Organisaatiolle suositeltiin säännöllistä työhyvinvointityön toimintojen toteutumisen seuraamista ja arviointia.
Kehittämistehtävän tekemisessä on käytetty tapaustutkimusta, jonka aineisto on kerätty useita eri tiedonkeruumenetelmiä hyödyntäen. Aineistona on käytetty muun muassa kunnan omia kirjallisia strategia-asiakirjoja, raportteja, suunnitelmia, vapaamuotoisten tapaamisten yhteydessä tehtyjä muistiinpanoja ja sopimuksia. Apuna johtamisen nykykäytänteiden kartoituksessa on käytetty työhyvinvointikyselyä, joka suoritettiin strukturoidulla lomakekyselyllä. Kyselytutkimuksella kartoitettiin työhyvinvoinnin nykytilaa työntekijöiden näkökulmasta. Kyselyn tuloksia peilattiin dokumenttianalyysillä saatuihin tietoihin. Tutkimustietoon perustuen laadittiin toimenpide-ehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseksi.
Keskeisimpinä kehittämiskohteina Sulkavan kuntaorganisaatiolle esitettiin työhyvinvoinnin huolellinen määrittäminen sekä määrityksen pohjalta laadittava suunnitelma, johon on kirjattu konkreettiset tavoitteet työhyvinvoinnin kehittämiselle. Siten organisaatio voi yhtenäistää johtamistoimiaan. Konkreettisia ehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiselle eri toimintojen näkökulmasta olivat, esimiestyötä tekevien osaamisen arvioiminen sekä esimiesten työn tekemisen tukeminen ja kehittäminen yhtenäistettävien toimintamenetelmien avulla. Työhyvinvoinnin aktiivisen kehittämisen varmistamiseksi esitettiin työhyvinvointityönlle perustettavaksi omaa ohjausryhmää. Työhyvinvointikyselyjen toteuttaminen ja mallintaminen säännölliseksi mittariksi työhyvinvointityön vaikuttavuuden seuraajana oli yksi konkreettinen kehittämiskohde. Organisaatiolle suositeltiin säännöllistä työhyvinvointityön toimintojen toteutumisen seuraamista ja arviointia.