Pedagoginen dokumentointi menetelmänä mediakasvatuksessa
Pekari, Milena (2018)
Pekari, Milena
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää MollaGoesSteam-hankkeeseen osallistuvien varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia siitä, kuinka pedagoginen dokumentointi tukee mediakasvatusta. MollaGoesSteam – Lumottu oppimisympäristö -hankkeen tarkoituksena on löytää ratkaisuja tutkivaan oppimiseen. Hankkeeseen kuuluu neljä Lappeenrannan päiväkotia: Pontuksen päiväkoti, Lappeen päiväkoti, Uus-Lavolan päiväkoti ja Mäntylän päiväkodin Ylämaan toimipiste. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Saimaan mediakeskus, jonka hanke MollaGoesSteam on. Saimaan mediakeskus on Lappeenrannan kaupungin alainen organisaatio.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvattajaa MollaGoesSteam -hankkeesta. Haastattelun teemoilla ja kysymyksillä pyrittiin saamaan vastaus tutkimuskysymykseen mediakasvatuksen ja medialukutaidon tavoitteiden kautta. Haastattelu toteutettiin Saimaan mediakeskuksella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin mediakasvatusta, lapsen osallisuutta ja toimijuutta, pedagogista dokumentointia sekä lapsen itseilmaisua.
Opinnäytetyöstä saatujen tutkimustulosten mukaan lapset pääsivät tutustumaan erilaisiin medioihin sekä mediavälineisiin monipuolisesti pedagogisessa dokumentoinnissa. Lapset pääsivät myös kokeilemaan median tuottamista. Median tuottaminen varhaiskasvatuksessa oli sidoksissa lapsen omaan kiinnostukseen ja ikätasoon. Lapsen osallisuus ja toimijuus vahvistuivat ja lapsi pääsi ilmaisemaan itseään pedagogisessa dokumentoinnissa. Mediakasvatuksessa on huomioitava lapsen yksilöllisyys sekä ikätaso ja kiinnitettävä huomiota siihen, että jokainen lapsi löytää itselleen sopivan kanavan itseilmaisuun. Pedagogisen dokumentoinnin osalta opinnäytetyön tuloksissa painottui lähes yksinomaan dokumentointi.
Jatkotutkimusaiheena aihetta voisi tutkia syvemmin yhden teeman/tavoitteen kautta. Tutkimuksen kohteena voisi olla esimerkiksi lapsen omakohtainen kokemus median tuottamisesta pedagogisessa dokumentoinnissa. Aihetta voisi tutkia lapsen näkökulmasta haastattelemalla tai havainnoimalla lapsia.
Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvattajaa MollaGoesSteam -hankkeesta. Haastattelun teemoilla ja kysymyksillä pyrittiin saamaan vastaus tutkimuskysymykseen mediakasvatuksen ja medialukutaidon tavoitteiden kautta. Haastattelu toteutettiin Saimaan mediakeskuksella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin mediakasvatusta, lapsen osallisuutta ja toimijuutta, pedagogista dokumentointia sekä lapsen itseilmaisua.
Opinnäytetyöstä saatujen tutkimustulosten mukaan lapset pääsivät tutustumaan erilaisiin medioihin sekä mediavälineisiin monipuolisesti pedagogisessa dokumentoinnissa. Lapset pääsivät myös kokeilemaan median tuottamista. Median tuottaminen varhaiskasvatuksessa oli sidoksissa lapsen omaan kiinnostukseen ja ikätasoon. Lapsen osallisuus ja toimijuus vahvistuivat ja lapsi pääsi ilmaisemaan itseään pedagogisessa dokumentoinnissa. Mediakasvatuksessa on huomioitava lapsen yksilöllisyys sekä ikätaso ja kiinnitettävä huomiota siihen, että jokainen lapsi löytää itselleen sopivan kanavan itseilmaisuun. Pedagogisen dokumentoinnin osalta opinnäytetyön tuloksissa painottui lähes yksinomaan dokumentointi.
Jatkotutkimusaiheena aihetta voisi tutkia syvemmin yhden teeman/tavoitteen kautta. Tutkimuksen kohteena voisi olla esimerkiksi lapsen omakohtainen kokemus median tuottamisesta pedagogisessa dokumentoinnissa. Aihetta voisi tutkia lapsen näkökulmasta haastattelemalla tai havainnoimalla lapsia.