Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen - Lakeuden Neon Oy
Koskela, Reetta (2018)
Koskela, Reetta
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910997
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen digitaalista markkinointia keskittyen pääasiassa sen hakukonemarkkinoinnin kehittämiseen. Tarkoituksena oli myös luoda yritykselle hakukonemarkkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoilla Lakeuden Neon Oy pystyy kehittämään hakukonemarkkinointiaan ja tulevaisuudessa saavuttamaan sen avulla parempia tuloksia. Työssä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin sekä laajemmin hakukonemarkkinointiin ja hakusanamainonnan toteuttamiseen Google AdWordsin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee yleisesti digitaalista markkinointia ja löydettävyyden merkitystä kilpailukeinona. Ensimmäisessä teoriaosassa käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja mittaamista sekä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia pk-yritysten kannalta. Toinen teoriaosa käsittelee tarkemmin hakukonemarkkinointia, johon kuuluvat hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta. Lisäksi toisessa teoriaosassa kerrotaan, miten hakusanamainontaa toteutetaan Google AdWordsin avulla ja millaisia tietoja Google Analytics antaa verkkosivujen kävijöistä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineistoa hankittiin monella eri tavalla. Aineistoa hankittiin tarkkailemalla toimeksiantajayrityksen nykyistä hakukonemarkkinointia, selvittämällä yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila sekä luomalla yritykselle hakusanamainoskampanja Google AdWordsissa ja seuraamalla kampanjan toimivuutta. Teoriatiedon ja tutkimusaineiston pohjalta yritykselle luotiin hakukonemarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallia apuna käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee yleisesti digitaalista markkinointia ja löydettävyyden merkitystä kilpailukeinona. Ensimmäisessä teoriaosassa käsitellään myös digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja mittaamista sekä digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia pk-yritysten kannalta. Toinen teoriaosa käsittelee tarkemmin hakukonemarkkinointia, johon kuuluvat hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta. Lisäksi toisessa teoriaosassa kerrotaan, miten hakusanamainontaa toteutetaan Google AdWordsin avulla ja millaisia tietoja Google Analytics antaa verkkosivujen kävijöistä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tutkimusaineistoa hankittiin monella eri tavalla. Aineistoa hankittiin tarkkailemalla toimeksiantajayrityksen nykyistä hakukonemarkkinointia, selvittämällä yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila sekä luomalla yritykselle hakusanamainoskampanja Google AdWordsissa ja seuraamalla kampanjan toimivuutta. Teoriatiedon ja tutkimusaineiston pohjalta yritykselle luotiin hakukonemarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallia apuna käyttäen.