Suomen Tiibetinmastiffit ry:n markkinointi ja palveluiden kehittäminen
Wilén, Linda (2010)
Wilén, Linda
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129023
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tutkia Suomen Tiibetinmastiffit ry:n markkinointia ja palveluiden kehittämistä. Suomen Tiibetinmastiffit ry on pienikokoinen nonprofitorganisaatio,
joka perustettiin vuonna 1971 Suomen Tiibettiläiset ry:n nimellä. Jäseniä on vähän, koska tiibetinmastiffi on vielä nuori rotu, ensimmäiset tiibetinmastiffit rekisteröitiin Suomessa vasta 1984.
Työn tavoitteena oli kehittää Suomen Tiibetinmastiffit ry:n palveluja ja toimintaa sekä tutkia, millaista markkinointia yhdistys harjoittaa toiminnassaan. Työssä selvitettiin tämän hetkistä yhdistyksen tilannetta kyselylomakkeiden sekä opinnäytetyön tekijän pohdinnan pohjalta.
Kysely oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka lajiltaan sopi tämän kaltaisen tutkimuksen tekemiseen. Kysely toteutettiin yhdistyksen kotisivuilla kahdella eri lomakkeella. Toinen lomake oli jäsenille ja toinen ei jäsenille. Jäseniltä tuli 31 vastausta ja ei jäseniltä 19 vastausta. Kysely toteutettiin maalishuhtikuussa vuonna 2010.
Suurin osa vastanneista jäsenistä oli melko tyytyväinen yhdistyksen toimintaan ja palveluihin. Eniten negatiivista palautetta sai asioiden hidas tiedottaminen ja huono yhteydenpito jäsenistöön päin. Kotisivut saivat myös palautetta värittömyydestä ja huonoista linkityksistä. Suurin osa vastanneista ei jäsenistä voisi liittyä yhdistykseen, jos omistaisivat tiibetinmastiffin, ja osa ei ollut kerinnyt vielä
liittymään, koska pentu oli vasta hankittu.
Yhdistyksen palvelut kaipaavat parannusta, sekä turhista palveluista olisi syytä luopua. Kaiken kaikkiaan yhdistyksen olisi syytä parantaa toimintaansa. Kyselyiden pohjalta tehdyistä yhteenvedoista voidaan päätellä, että lehti kaipaa lisää sisältöä ja rodusta kertovia artikkeleita sekä kotisivuja täytyy uudistaa monelta osin. Tapahtumia täytyy alkaa myös järjestämään laajemmalla alueella ympäri Suomea.
Markkinoinnin osalta yhdistyksen tilanne on parempi. Markkinointia ja markkinointiviestintää on toteutettu hyvin ja oikeassa mittakaavassa. Ainoa parannettava asia on jäsenistöön päin suuntautuva markkinointi. Jäseniä tulee tiedottaa tulevista tapahtumista aiemmin, ja tapahtumia on myös markkinoitava paremmin muille sidosryhmille.
joka perustettiin vuonna 1971 Suomen Tiibettiläiset ry:n nimellä. Jäseniä on vähän, koska tiibetinmastiffi on vielä nuori rotu, ensimmäiset tiibetinmastiffit rekisteröitiin Suomessa vasta 1984.
Työn tavoitteena oli kehittää Suomen Tiibetinmastiffit ry:n palveluja ja toimintaa sekä tutkia, millaista markkinointia yhdistys harjoittaa toiminnassaan. Työssä selvitettiin tämän hetkistä yhdistyksen tilannetta kyselylomakkeiden sekä opinnäytetyön tekijän pohdinnan pohjalta.
Kysely oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka lajiltaan sopi tämän kaltaisen tutkimuksen tekemiseen. Kysely toteutettiin yhdistyksen kotisivuilla kahdella eri lomakkeella. Toinen lomake oli jäsenille ja toinen ei jäsenille. Jäseniltä tuli 31 vastausta ja ei jäseniltä 19 vastausta. Kysely toteutettiin maalishuhtikuussa vuonna 2010.
Suurin osa vastanneista jäsenistä oli melko tyytyväinen yhdistyksen toimintaan ja palveluihin. Eniten negatiivista palautetta sai asioiden hidas tiedottaminen ja huono yhteydenpito jäsenistöön päin. Kotisivut saivat myös palautetta värittömyydestä ja huonoista linkityksistä. Suurin osa vastanneista ei jäsenistä voisi liittyä yhdistykseen, jos omistaisivat tiibetinmastiffin, ja osa ei ollut kerinnyt vielä
liittymään, koska pentu oli vasta hankittu.
Yhdistyksen palvelut kaipaavat parannusta, sekä turhista palveluista olisi syytä luopua. Kaiken kaikkiaan yhdistyksen olisi syytä parantaa toimintaansa. Kyselyiden pohjalta tehdyistä yhteenvedoista voidaan päätellä, että lehti kaipaa lisää sisältöä ja rodusta kertovia artikkeleita sekä kotisivuja täytyy uudistaa monelta osin. Tapahtumia täytyy alkaa myös järjestämään laajemmalla alueella ympäri Suomea.
Markkinoinnin osalta yhdistyksen tilanne on parempi. Markkinointia ja markkinointiviestintää on toteutettu hyvin ja oikeassa mittakaavassa. Ainoa parannettava asia on jäsenistöön päin suuntautuva markkinointi. Jäseniä tulee tiedottaa tulevista tapahtumista aiemmin, ja tapahtumia on myös markkinoitava paremmin muille sidosryhmille.