Framtidens lägenhetsvisning - på Instagram? : En studie om konsumenters syn på olika element i fastighetsförmedlares Instagram-profiler
Pajunen, Nicolina (2018)
Pajunen, Nicolina
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910846
Tiivistelmä
En svensk fastighetsförmedlingsbyrå, Fantastic Frank har ca 55 000 följare på Instagram. Fastighetsförmedlare i New York använder Instagram som sin primära marknadsföringskanal. Finländare köper i snitt sin första bostad som 28,5 år gamla, dessutom använder närmare 90 % av finländare under 30 år sociala medier. Om fastighetsförmedlare vill nå unga finländare kunde alltså Instagram vara en ypperlig kanal att använda. Frågan är vad de vill se på fastighetsförmedlarnas profiler. En passande målgrupp för studien är 24-26 åringar som ej äger en bostad, men planerar att köpa en. Syftet med studien är att utreda vilka element i fastighetsförmedlares Instagram-profiler som väcker ett intresse hos unga vuxna som planerar att köpa en bostad. Studien strävar också efter att förmedla konkreta tips till fastighetsförmedlare för hur de skall stärka sin närvaro på kanalen. En kvalitativ forskningsmetod är lämplig för studien då fokus ligger på åsikter och en fokusgruppsintervju är passande för nya ämnen. Datainsamlingen sker genom informanternas svar under fokusgruppsintervjun som spelas in. Ett frågeformulär skapas som grund för intervjufrågorna. Intervjuanalysen görs genom storytelling, bildanalytiskt och semiotiskt perspektiv. Frågorna är indelade för att motsvara de olika perspektiven. Fokusgruppen består av informanter i åldrarna 24-26 år. Informanterna äger ingen bostad, är på slutrakan eller klara med sina studier och planerar att köpa en bostad inom 1-4 år. Båda könen är representerade och informanterna väljs genom bekvämlighetsurval. Sociala medier, Instagram, storytelling, bildanalys och semiotik utgör teorin. Fem fastighetsförmedlares Instagram-profiler är valda till studien och de är alla olika till sitt innehåll. Studiens slutledningar är att en likformig helhet utgör det viktigaste elementet för att besöka en profil på nytt eller följa den. Instagram-profiler med bilder inifrån lägenheter, tagna av professionella fotografer är populära. Bilder som är ljusa eller använder naturligt ljus till sin fördel är omtyckta. Bildtexterna bör innehålla information om bostäderna och helst en länk eller ett försäljningsnummer till fastighetsförmedlarnas nätsidor. Skribenten anser att studien motsvarar sitt syfte och ger konkreta tips till fastighetsförmedlare. A Swedish real estate agency, Fantastic Frank has ca. 55 000 followers on Instagram. Real estate agents in New York use Instagram as their primary marketing channel. Finns purchase their first apartment as 28,5 year olds; furthermore almost 90 % of Finns under the age of 30 use social media. If real estate agents want to reach out to young adults, Instagram could be an excellent channel to use. The question is what do they want to see on the real estate agencies’ profiles. A suitable target group for the study is 24-26 year olds, that don’t own an apartment, but are planning to buy one. The aim of the study is to investigate which elements in real estate agents’ profiles attract interest in young adults that are planning to buy an apartment. The study also aims to come up with tangible tips for real estate agents, on how they could strengthen their presence on Instagram. A qualitative research method is suitable for this study, when focus lies on opinions and a focus group study is often used in new fields. The data collection consists of the informants’ opinions during the recorded interview. A questionnaire is made as a base for the interview questions. The interview analysis is done through storytelling, image analysis and semiotic perspectives; the questions are categorized according to them. The focus group consists of informants that are 24-26 years old that don’t own an apartment, who are done or almost done with their studies and plan to buy an apartment within 1-4 years. Both sexes are represented and the informants are chosen through a convenience sample. The theory consists of social media, Instagram, storytelling, image analysis and semiotics. Five real estate agents’ Instagram profiles that are different to their content are chosen for the study. The conclusions of the study are that an equable entirety is the most important element for revisiting or following a profile. Profiles with pictures from the apartments, taken by professional photographers are more popular. Photos that are light or use natural light to their advantage are also popular. The caption should contain information about the apartments and preferably a link or a sales number to the real estate agencies’ website. The writer feels that the study meets the aim and gives tangible tips.