Laadunhallinta ja prosessit tilitoimistossa
Kauppinen, Pipsa (2018)
Kauppinen, Pipsa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910818
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Tilitoimisto X:n ydinprosessit ja tehdä prosesseille työohjeet. Tarkoituksena oli parantaa tilitoimiston työn laatua, sekä yhtenäistää yrityksen toimintatapoja. Opinnäytetyön aihe päätettiin yhdessä työnantajani, Tilitoimisto X:n kanssa. Työnantajani toiveena oli, että tekisin ohjeet laatustandardin ISO 9001 pohjalta. ISO 9001 laatustandardissa määritellään, että yrityksellä tulee olla prosessikuvaukset, sekä kirjalliset ohjeet toiminnastaan ja työvaiheista.
Tilitoimisto X:llä ei aikaisemmin ollut kirjallisia ohjeita työvaiheista, mikä hankaloitti uusien työntekijöiden perehdytystä. Tämä myös näkyi työntekijöiden työkäytännöissä, jotka poikkesivat toisistaan. Ohjeiden myötä tilitoimiston päivittäisten työvaiheiden suorittaminen yhdenmukaistuu, jolloin uusien henkilöiden perehdytys, sekä lomaaikojen työtehtävien järjesteleminen helpottuu. Ohjeiden myötä kaikki tekevät työnsä samalla tavalla. Opinnäytetyön ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan laadunhallinnan ja prosessien teoriaa, sekä kirjanpidon, tilinpäätöksen, palkanlaskennan ja verotuksen perusteet. Teoriaosuudessa kerrotaan myös ISO 9000 laatustandardista. Ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan myös, miten laadunhallinta näkyy tilitoimiston työtehtävissä. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, sekä internetistä löytyviä tietoja.
Seuraavassa kappaleessa on kuvattu Tilitoimisto X:n ydinprosessit ja tukiprosessit, sekä ydinprosessien prosessikaaviot ja yksityiskohtaiset työohjeet.
Työohjeista on koostettu liitteeksi Tilitoimisto X:n ohjekirja. Ohjekirja voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan Tilitoimisto X:n päivittäisessä toiminnassa. Liitetiedoissa on myös Tilitoimisto X:n tilikartta ja kirjausohjeet.
Tilitoimisto X:llä ei aikaisemmin ollut kirjallisia ohjeita työvaiheista, mikä hankaloitti uusien työntekijöiden perehdytystä. Tämä myös näkyi työntekijöiden työkäytännöissä, jotka poikkesivat toisistaan. Ohjeiden myötä tilitoimiston päivittäisten työvaiheiden suorittaminen yhdenmukaistuu, jolloin uusien henkilöiden perehdytys, sekä lomaaikojen työtehtävien järjesteleminen helpottuu. Ohjeiden myötä kaikki tekevät työnsä samalla tavalla. Opinnäytetyön ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan laadunhallinnan ja prosessien teoriaa, sekä kirjanpidon, tilinpäätöksen, palkanlaskennan ja verotuksen perusteet. Teoriaosuudessa kerrotaan myös ISO 9000 laatustandardista. Ensimmäisessä kappaleessa kerrotaan myös, miten laadunhallinta näkyy tilitoimiston työtehtävissä. Lähteinä on käytetty kirjallisuutta, sekä internetistä löytyviä tietoja.
Seuraavassa kappaleessa on kuvattu Tilitoimisto X:n ydinprosessit ja tukiprosessit, sekä ydinprosessien prosessikaaviot ja yksityiskohtaiset työohjeet.
Työohjeista on koostettu liitteeksi Tilitoimisto X:n ohjekirja. Ohjekirja voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan Tilitoimisto X:n päivittäisessä toiminnassa. Liitetiedoissa on myös Tilitoimisto X:n tilikartta ja kirjausohjeet.