Viranomaisyhteistyön toimintamallin kehittäminen lastensuojelussa
Ihanus, Mirja (2018)
Ihanus, Mirja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyön kehittäminen vertaisoppimisen (benchmarking) ja eettisen johtamisen menetelmällä. Tarkoituksena oli löytää yhteistyömalli, jota lastensuojelun ja lastenpsykiatrian ammattilaiset voisivat käyttää yhteistyössään. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Keski-Uudenmaan sairaanhoitopiirin, lastenpsykiatrian poliklinikan ja Keski-Uudenmaan kunnan sosiaaliviranomaisten kanssa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastattelua sekä valmiisiin aineistoihin perehtymistä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui vertaisoppimisen (benchmarking) ja eettisen johtamisen menetelmistä. Tutkimuksen keskeisempänä ajatuksena oli kehittää yhteistyöhön toimiva yhteistyömalli, joka antaa molemmille viranomaisille työkalun tehdä kestävää päätöksentekoa huomioiden eettinen näkökulma lasten hyväksi.
Tutkimuksen tavoitteeseen pääsemiseksi järjestettiin tutkimukseen osallistuneille viranomaisille työpaja, jonka sisältö rakennettiin haastatteluiden tuloksista. Työpajassa käytiin läpi case-tapauksia, joihin sovellettiin haastattelussa parhaaksi toisiltaan opitut työtavat ja osallistujien omat eettisen johtamisen näkökulmat. Haastattelun lisäksi tutustuttiin molempien viranomaisten alojen kirjallisuuteen ja tutkimustuloksiin, jotka koskivat lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyötä.
Tutkimuksen tulos osoitti, että työpajassa koettujen case-tapausten ratkaisut antoivat näille kahdelle eri viranomaiselle vahvistuksen siitä, että yhteistyöhön tarvitaan erilaista ja syvempää yhteistyötä. Yhdessä yhteistyötoimintamallin tekeminen helpottaa ja auttaa myös yhteistyötä lapsen ja hänen lähipiirinsä kanssa.
Tutkimuksen lopussa on annettu johtopäätös, että yhdessä luotu toimintamalli ja oman eettisen näkökulman tuominen tuottavat yhteistyöhön sujuvuutta. Selkeä yhteinen tavoite ja aito parityöskentely luovat myös työhyvinvointia molemmille viranomaistyöhön.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastattelua sekä valmiisiin aineistoihin perehtymistä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui vertaisoppimisen (benchmarking) ja eettisen johtamisen menetelmistä. Tutkimuksen keskeisempänä ajatuksena oli kehittää yhteistyöhön toimiva yhteistyömalli, joka antaa molemmille viranomaisille työkalun tehdä kestävää päätöksentekoa huomioiden eettinen näkökulma lasten hyväksi.
Tutkimuksen tavoitteeseen pääsemiseksi järjestettiin tutkimukseen osallistuneille viranomaisille työpaja, jonka sisältö rakennettiin haastatteluiden tuloksista. Työpajassa käytiin läpi case-tapauksia, joihin sovellettiin haastattelussa parhaaksi toisiltaan opitut työtavat ja osallistujien omat eettisen johtamisen näkökulmat. Haastattelun lisäksi tutustuttiin molempien viranomaisten alojen kirjallisuuteen ja tutkimustuloksiin, jotka koskivat lastensuojelun ja lastenpsykiatrian yhteistyötä.
Tutkimuksen tulos osoitti, että työpajassa koettujen case-tapausten ratkaisut antoivat näille kahdelle eri viranomaiselle vahvistuksen siitä, että yhteistyöhön tarvitaan erilaista ja syvempää yhteistyötä. Yhdessä yhteistyötoimintamallin tekeminen helpottaa ja auttaa myös yhteistyötä lapsen ja hänen lähipiirinsä kanssa.
Tutkimuksen lopussa on annettu johtopäätös, että yhdessä luotu toimintamalli ja oman eettisen näkökulman tuominen tuottavat yhteistyöhön sujuvuutta. Selkeä yhteinen tavoite ja aito parityöskentely luovat myös työhyvinvointia molemmille viranomaistyöhön.