Intohimosta yritystoiminnaksi : Opas aloittavalle kulttuurialan yrittäjälle
Laakso, Julia (2018)
Laakso, Julia
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810669
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tiivis ja selkeä opas aloittavalle kulttuurialan yrittäjälle. Opas on suunnattu erityisesti esittävän taiteiden toimijoille. Opinnäytetyön ensimmäiset luvut käsittävät yritystoiminnan ja yrittäjyyden perusasioita, sekä katsauksen kulttuuriteollisuuteen, kulttuuriliiketoimintaan sekä esittävien taiteilijoiden työmarkkina-asemaan. Opasosuudessa käsitellään yritystoiminnassa alkuun pääsemiseksi huomioon otettavia aiheita sekä oman osaamisensa markki-nointiin ja brändäykseen liittyviä asioita.
Yhä enemmän ihmiset ovat siirtyneet tavaroiden kuluttamisesta elämysten pariin. Myös kulttuurikenttä on muuttunut enemmän elämyksellisempään suuntaan. Tästäkin johtuen omien myynti- ja markkinointitaitojensa kehittäminen esimerkiksi keikkamyynnin lisäämiseksi on tärkeää, sillä monella kulttuurialalle tulevalla ei välttämättä ole resursseja ulkoistaa myyntityötänsä.
Liiketoimintaosaamisen tärkeys kulttuurialalla on noussut viime vuosien aikana yhä tärkeämmäksi. Kulttuurialojen koulutukset kuitenkin tarjoavat vain pintapuolisesti esimerkiksi yrittäjyyskoulutusta ja opetusta oman osaamisensa markkinointiin. Näistä lähtökohdista syntyi idea oppaasta, jossa olisi tiiviiseen pakettiin koottu, miten yritystoiminnan kanssa voi päästä alkuun. Tietämyksen lisäämisen ohella oppaan tarkoituksena oli myös innostaa ja madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi. Opinnäytetyön opasosuutta ei julkaista Theseuksessa.
Yhä enemmän ihmiset ovat siirtyneet tavaroiden kuluttamisesta elämysten pariin. Myös kulttuurikenttä on muuttunut enemmän elämyksellisempään suuntaan. Tästäkin johtuen omien myynti- ja markkinointitaitojensa kehittäminen esimerkiksi keikkamyynnin lisäämiseksi on tärkeää, sillä monella kulttuurialalle tulevalla ei välttämättä ole resursseja ulkoistaa myyntityötänsä.
Liiketoimintaosaamisen tärkeys kulttuurialalla on noussut viime vuosien aikana yhä tärkeämmäksi. Kulttuurialojen koulutukset kuitenkin tarjoavat vain pintapuolisesti esimerkiksi yrittäjyyskoulutusta ja opetusta oman osaamisensa markkinointiin. Näistä lähtökohdista syntyi idea oppaasta, jossa olisi tiiviiseen pakettiin koottu, miten yritystoiminnan kanssa voi päästä alkuun. Tietämyksen lisäämisen ohella oppaan tarkoituksena oli myös innostaa ja madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi. Opinnäytetyön opasosuutta ei julkaista Theseuksessa.