Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijan ohjaussuunnitelman laatiminen erityisasumisyksikköön
Surakka, Pia; Petäjistö, Hanna (2018)
Surakka, Pia
Petäjistö, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijan ohjaussuunnitelma erityisasumisyksikköön. Tavoitteena oli kehittää opiskelijan ohjausta, yhtenäistää ohjauskäytäntöjä ja tuottaa yksinkertainen apuväline avuksi opiskelijaohjaukseen. Tehtävänä oli tuottaa näyttöön perustuvan teoreettisen viitekehyksen avulla ohjaussuunnitelma julisteena.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudulla sijaitsevan erityisasumisyksikön kanssa, jonne juliste toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin opiskelijaohjausta laadukkaan ohjauksen näkökulmasta sekä harjoittelun vaiheista jakson aikana. Toiminnalliseen tuotokseen haettiin arviointia yhteistyökumppanilta. Arvioissa koettiin julisteen olevan tarpeellinen ja tervetullut apuväline yksikköön. Ohjaussuunnitelman katsottiin tuovan ohjaajalle ohjauksen vaiheita tukevan yksinkertaisen suunnannäyttäjän.
Opiskelijaohjauksen tulee olla laadukasta, sillä laadukkaalla ohjauksella tuetaan kokonaisvaltaisesti opiskelijan opintojen etenemistä. Siksi onkin tärkeää, että yksikköön saatiin opiskelijaohjausta yhtenäistävä ohjaussuunnitelma. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan tutkimusta opiskelijoiden näkemyksestä laadukkaan opiskelijaohjauksen toteutumisesta erityisasumisyksikössä. Lisäksi voisi olla tarpeen toteuttaa yksikköön julistetta tukeva opas opiskelijaohjauksen vaiheista ja laadukkaan ohjauksen näkökulmasta pedagogiikan keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudulla sijaitsevan erityisasumisyksikön kanssa, jonne juliste toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin opiskelijaohjausta laadukkaan ohjauksen näkökulmasta sekä harjoittelun vaiheista jakson aikana. Toiminnalliseen tuotokseen haettiin arviointia yhteistyökumppanilta. Arvioissa koettiin julisteen olevan tarpeellinen ja tervetullut apuväline yksikköön. Ohjaussuunnitelman katsottiin tuovan ohjaajalle ohjauksen vaiheita tukevan yksinkertaisen suunnannäyttäjän.
Opiskelijaohjauksen tulee olla laadukasta, sillä laadukkaalla ohjauksella tuetaan kokonaisvaltaisesti opiskelijan opintojen etenemistä. Siksi onkin tärkeää, että yksikköön saatiin opiskelijaohjausta yhtenäistävä ohjaussuunnitelma. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan tutkimusta opiskelijoiden näkemyksestä laadukkaan opiskelijaohjauksen toteutumisesta erityisasumisyksikössä. Lisäksi voisi olla tarpeen toteuttaa yksikköön julistetta tukeva opas opiskelijaohjauksen vaiheista ja laadukkaan ohjauksen näkökulmasta pedagogiikan keinoin.