Tietotekniikan opetussuunnitelma Kuopion peruskouluissa
Thure, Markku (2010)
Thure, Markku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209998
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli tutkia Kuopion peruskoulujen tietotekniikan opetussuunnitelmia. Vertailuaineistona olivat valtakunnallinen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja kansainvälinen ACM K-12 CS Model Curriculum.
Työn tarkoituksena oli vertailun avulla kartoittaa näiden opetussuunnitelmien erot ja yhtäläisyydet. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda uutta näkökulmaa Kuopion kaupungin tieto- ja viestintätekniikkatiimin sekä opettajien käyttöön opetussuunnitelmaa kehitettäessä. Tavoitteena oli myös esittää perusteluja tietotekniikan sisällyttämiseksi osaksi opetussuunnitelmaa nykyisten suositusten sijaan.
Työn tuloksena opetussuunnitelmien tietotekniikkaa koskevat tavoitteet esitettiin taulukoituna ja ryhmiteltiin eri osa-alueisiin. Nämä osa-alueet olivat käytännön työtaidot, tiedonhallintataidot, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä tietoturva ja etiikka. Suurin ero opetussuunnitelmien välillä oli suhtautuminen algoritmien käyttöön ja ongelmanratkaisutaitoihin. Näitä käsitteitä ei mainita valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Lisäksi tutkimuksesta saadun tiedon avulla laadittiin käytännön esimerkkejä sisältävä kehittämissuunnitelma tietotekniikan opetuksen oppisisällöiksi.
Työn tarkoituksena oli vertailun avulla kartoittaa näiden opetussuunnitelmien erot ja yhtäläisyydet. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda uutta näkökulmaa Kuopion kaupungin tieto- ja viestintätekniikkatiimin sekä opettajien käyttöön opetussuunnitelmaa kehitettäessä. Tavoitteena oli myös esittää perusteluja tietotekniikan sisällyttämiseksi osaksi opetussuunnitelmaa nykyisten suositusten sijaan.
Työn tuloksena opetussuunnitelmien tietotekniikkaa koskevat tavoitteet esitettiin taulukoituna ja ryhmiteltiin eri osa-alueisiin. Nämä osa-alueet olivat käytännön työtaidot, tiedonhallintataidot, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä tietoturva ja etiikka. Suurin ero opetussuunnitelmien välillä oli suhtautuminen algoritmien käyttöön ja ongelmanratkaisutaitoihin. Näitä käsitteitä ei mainita valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Lisäksi tutkimuksesta saadun tiedon avulla laadittiin käytännön esimerkkejä sisältävä kehittämissuunnitelma tietotekniikan opetuksen oppisisällöiksi.