Terveydenhuollon apuvälineen markkinointiviestintäsuunnitelma : tuote X
Välkki, Jenna (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610435
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan terveydenhuollon apuvälineen markkinointiviestintää uuden keksinnön markkinoille lanseeraamisen näkökulmasta. Markkinointiviestintää suunnitellaan todelliselle uutuustuotteelle, jota kuvataan työssä tuotteena X, koska toimeksiantaja haluaa pitää tuotteen salaisena. Keksintö pyritään lanseeraamaan terveydenhuollon markkinoille ja tuotteen koko patentti myymään edelleen lisensioinnin kautta. Tarkoituksena oli tehdä lanseerausta tukeva kattava markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on mahdollista toteuttaa vähäisillä resursseilla.
Tuotteesta on tähän mennessä valmisteltu prototyyppi, jota edelleen kehitetään opiskelijoiden keskuudessa eteenpäin ilman olemassa olevaa yritystä. Liikeidea pyritään lisensioimaan, joten sitä ei tulla tuottamaan itse. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pohja onnistuneelle viestinnälle, jonka avulla tuotteen tulevien käyttäjien keskuuteen muodostuu tietoinen tarve uudelle keksinnölle.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käydään läpi mitä markkinointiviestintä on ja siihen liittyvät määritelmät ja markkinointiviestintäkeinot. Kolmannessa luvussa käsitellään terveydenhuollon hankintaprosessin vaiheita ja sen monia ulottuvuuksia. Neljännessä luvussa avaan tarkemmin asiantuntijakyselyn tuloksia. Viides luku käsittelee keksinnön nykytilannetta ja markkinointimahdollisuuksia. Siinä suunnitellaan tuotteelle markkinointiviestintäsuunnitelma ja markkinoinnin tavoitteellinen aikataulu. Tämä luku pitää sisällään markkinointiviestinnän tavoitteet, mitä niiden saavuttamiseksi tulee tehdä, milloin ja millä viestinnän keinoilla.
Kuudennessä luvussa käydään läpi opinnäytetyöntekijän omia ajatuksia, kehitysehdotuksia ja arviointia työstä ja opinnäytetyöprosessista.
Tuotteesta on tähän mennessä valmisteltu prototyyppi, jota edelleen kehitetään opiskelijoiden keskuudessa eteenpäin ilman olemassa olevaa yritystä. Liikeidea pyritään lisensioimaan, joten sitä ei tulla tuottamaan itse. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pohja onnistuneelle viestinnälle, jonka avulla tuotteen tulevien käyttäjien keskuuteen muodostuu tietoinen tarve uudelle keksinnölle.
Opinnäytetyön toisessa luvussa käydään läpi mitä markkinointiviestintä on ja siihen liittyvät määritelmät ja markkinointiviestintäkeinot. Kolmannessa luvussa käsitellään terveydenhuollon hankintaprosessin vaiheita ja sen monia ulottuvuuksia. Neljännessä luvussa avaan tarkemmin asiantuntijakyselyn tuloksia. Viides luku käsittelee keksinnön nykytilannetta ja markkinointimahdollisuuksia. Siinä suunnitellaan tuotteelle markkinointiviestintäsuunnitelma ja markkinoinnin tavoitteellinen aikataulu. Tämä luku pitää sisällään markkinointiviestinnän tavoitteet, mitä niiden saavuttamiseksi tulee tehdä, milloin ja millä viestinnän keinoilla.
Kuudennessä luvussa käydään läpi opinnäytetyöntekijän omia ajatuksia, kehitysehdotuksia ja arviointia työstä ja opinnäytetyöprosessista.