Esimiesten kokemuksia organisaatiomuutoksesta : Case: Jyväskylän kaupungin, Jyväskylän maalaiskunnan ja Korpilahden kunnan yhdistyminen
Multamaa, Niina (2010)
Multamaa, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Jyväskylän kaupunki ja sen keskushallinnon henkilöstöhallinto. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka Jyväskylän kaupungin, Jyväskylän maalaiskunnan ja Korpilahden kunnan yhdistyminen on toteutunut lähiesimiesten näkökulmasta. Virallisesti kuntien yhdistyminen tapahtui 1.1.2009. Uuden kunnan nimi on Jyväskylä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin teemahaastatteluja käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta kaupungin lähiesimiestä, kaksi jokaiselta kaupungin kolmelta palvelualueelta. Palvelualueet ovat sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut ja kaupunkirakennepalvelut. Tutkimuksessa heistä käytetään käsitettä esimies. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimusaineistosta jokaisesta teemahaastattelurungon teemasta nousi esille tärkeitä tutkimustuloksia ja kehitettäviä kohteita. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka kuntien yhdistyminen toi lisätyötä varsinkin niille esimiehille, jotka olivat tulleet muualta kuin entisen Jyväskylän kaupungin alueelta, ovat esimiehet sopeutuneet muutokseen hyvin. Esimiehet kuitenkin kokivat, että muutoksen toteuttaminen ei ollut riittävän organisoitua. Lisäksi puuttumaan jäi luvattu kuntien toimintatapojen yhdistäminen. Tutkimusraportissa tuotiin esille kehittämisehdotuksia ongelmakohtiin.
Tutkimuksen aihe on Jyväskylän kaupungille erittäin ajankohtainen ja tärkeä, varsinkin henkilöstöhallinnolle, sillä näin se sai tietoa siitä, millaisia kokemuksia lähiesimiehillä oli muutoksen toteutuksesta ja onnistumisesta kentällä. Näiden tietojen avulla henkilöstöhallinto pystyy reagoimaan mahdollisilla tarvittavilla toimenpiteillä, jotta muutos saataisiin läpivietyä onnistuneesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto hankittiin teemahaastatteluja käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta kaupungin lähiesimiestä, kaksi jokaiselta kaupungin kolmelta palvelualueelta. Palvelualueet ovat sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut ja kaupunkirakennepalvelut. Tutkimuksessa heistä käytetään käsitettä esimies. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimusaineistosta jokaisesta teemahaastattelurungon teemasta nousi esille tärkeitä tutkimustuloksia ja kehitettäviä kohteita. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka kuntien yhdistyminen toi lisätyötä varsinkin niille esimiehille, jotka olivat tulleet muualta kuin entisen Jyväskylän kaupungin alueelta, ovat esimiehet sopeutuneet muutokseen hyvin. Esimiehet kuitenkin kokivat, että muutoksen toteuttaminen ei ollut riittävän organisoitua. Lisäksi puuttumaan jäi luvattu kuntien toimintatapojen yhdistäminen. Tutkimusraportissa tuotiin esille kehittämisehdotuksia ongelmakohtiin.
Tutkimuksen aihe on Jyväskylän kaupungille erittäin ajankohtainen ja tärkeä, varsinkin henkilöstöhallinnolle, sillä näin se sai tietoa siitä, millaisia kokemuksia lähiesimiehillä oli muutoksen toteutuksesta ja onnistumisesta kentällä. Näiden tietojen avulla henkilöstöhallinto pystyy reagoimaan mahdollisilla tarvittavilla toimenpiteillä, jotta muutos saataisiin läpivietyä onnistuneesti.