Laulunteon opettaminen eri-ikäisille
Sidiropoulou-Salo, Dimitra (2018)
Sidiropoulou-Salo, Dimitra
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052710492
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee lauluntekijyyttä, laulujen tekemistä ja laulunteon opettamista. Työni tarkoituksena on avata lauluntekijyyttä, koota tietoa eri-ikäisten yksilöiden opettamisesta ja saada itselleni vahvistusta laulunteon opettajuuteen. Oman kokemukseni lisäksi tutkin ja tarkastelen aihettani musiikki- ja psykologiakirjallisuuden ja internet-lähteiden avulla.
Työssäni käsittelen omaa ja muiden lauluntekijyyttä ja omaa kokemustani opettajana. Olen koonnut työhöni erityspiirteitä, jotka olisi hyvä ja tärkeä ottaa huomioon opetettaessa lauluntekoa eri-ikäisille oppilaille. Kerron myös Minun lauluni -projektista, jonka aikana opetin kolmelle eri-ikäiselle oppilaalleni lauluntekoa. Tavoitteena oli, että projektin aikana opetan oppilastani sanoittamaan ja säveltämään oman laulun. Osalle tämä olisi ensimmäinen oma laulu.
Minulle oli luontaista linkittää opinnäytetyöni vahvasti työelämään, sillä olen opettanut laulamista eri-ikäisille yksilö- ja ryhmätunneilla vuodesta 2010. Samoihin aikoihin vuonna 2011 alkoi laulaja-lauluntekijän taival. Vuonna 2016 aloitin improvisaation ja laulunteon opettamisen. Olen kiinnostunut opettamaan luovuutta ja luovaa musisointia ja uskon, että luovuuden opetukselle ja räätälöidylle laulunteon opetukselle olisi tulevaisuudessa tilausta yksityisellä ja julkisella sektorilla.
Laulunteko on itseilmaisun muoto ja laulujen avulla voi käsitellä maailmaa, ilmiöitä, itseä ja muita. Halutessaan jokainen pystyy tekemään lauluja. Laulunteon opettajana roolini on olla kanssakulkija, kannustaja, rohkaisija, ehdottaja ja lempeä kyseenalaistaja. Minä en tee valintoja oppilaan puolesta, vaan ehdotan ja kysyn. En anna valmiita vastauksia, vaan ohjaan oppilasta löytämään oman tapansa ja tyylinsä tehdä ainutlaatuisia lauluja.
Onnistuin työssäni avaamaan lauluntekijyyden ydintä ja kokoamaan tietoa eri-ikäisten opettamisen erityispiirteistä. Opinnäytetyön tekemisen ja Minun lauluni -projektin myötä näkemykseni omasta opettajuudestani selkiintyi ja tapani toimia vahvistui. Opettajana olen parhaimmillani luovassa ja avoimessa ympäristössä, ja Minun lauluni -projekti oli juuri tätä. Projektin oppilaat olivat tyytyväisiä laulunteon opetukseen ja projektissa tekemiinsä lauluihin. Koen, että osaan opettaa yksilöllisesti ja antaa oppilaalle tilaa kehittyä ja onnistua. Pidän suunnittelusta, aikatauluttamisesta ja tavoitteiden asettamisesta – ja niihin pyrkimisestä ja pääsemisestä. Olen tyytyväinen kokonaisuuteen ja lopputulokseen ja uskon, että työstäni on minulle ja laulunteosta kiinnostuneille hyötyä tulevaisuudessa.
Työssäni käsittelen omaa ja muiden lauluntekijyyttä ja omaa kokemustani opettajana. Olen koonnut työhöni erityspiirteitä, jotka olisi hyvä ja tärkeä ottaa huomioon opetettaessa lauluntekoa eri-ikäisille oppilaille. Kerron myös Minun lauluni -projektista, jonka aikana opetin kolmelle eri-ikäiselle oppilaalleni lauluntekoa. Tavoitteena oli, että projektin aikana opetan oppilastani sanoittamaan ja säveltämään oman laulun. Osalle tämä olisi ensimmäinen oma laulu.
Minulle oli luontaista linkittää opinnäytetyöni vahvasti työelämään, sillä olen opettanut laulamista eri-ikäisille yksilö- ja ryhmätunneilla vuodesta 2010. Samoihin aikoihin vuonna 2011 alkoi laulaja-lauluntekijän taival. Vuonna 2016 aloitin improvisaation ja laulunteon opettamisen. Olen kiinnostunut opettamaan luovuutta ja luovaa musisointia ja uskon, että luovuuden opetukselle ja räätälöidylle laulunteon opetukselle olisi tulevaisuudessa tilausta yksityisellä ja julkisella sektorilla.
Laulunteko on itseilmaisun muoto ja laulujen avulla voi käsitellä maailmaa, ilmiöitä, itseä ja muita. Halutessaan jokainen pystyy tekemään lauluja. Laulunteon opettajana roolini on olla kanssakulkija, kannustaja, rohkaisija, ehdottaja ja lempeä kyseenalaistaja. Minä en tee valintoja oppilaan puolesta, vaan ehdotan ja kysyn. En anna valmiita vastauksia, vaan ohjaan oppilasta löytämään oman tapansa ja tyylinsä tehdä ainutlaatuisia lauluja.
Onnistuin työssäni avaamaan lauluntekijyyden ydintä ja kokoamaan tietoa eri-ikäisten opettamisen erityispiirteistä. Opinnäytetyön tekemisen ja Minun lauluni -projektin myötä näkemykseni omasta opettajuudestani selkiintyi ja tapani toimia vahvistui. Opettajana olen parhaimmillani luovassa ja avoimessa ympäristössä, ja Minun lauluni -projekti oli juuri tätä. Projektin oppilaat olivat tyytyväisiä laulunteon opetukseen ja projektissa tekemiinsä lauluihin. Koen, että osaan opettaa yksilöllisesti ja antaa oppilaalle tilaa kehittyä ja onnistua. Pidän suunnittelusta, aikatauluttamisesta ja tavoitteiden asettamisesta – ja niihin pyrkimisestä ja pääsemisestä. Olen tyytyväinen kokonaisuuteen ja lopputulokseen ja uskon, että työstäni on minulle ja laulunteosta kiinnostuneille hyötyä tulevaisuudessa.