Kaiken takana: miten sarjakuvaan luodaan tarinankerrontaa tukeva miljöö?
Keränen, Minna (2018)
Keränen, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sarjakuvaan luodaan tarinankerrontaa tukeva miljöö, eli aika- ja paikkakonteksti, sekä luoda opitun pohjalta uudelleen produktio-osuutena tehdyn sarjakuvan miljöön esittelykuva uudelleen. Koska yksittäin miljöösuunnitteluun paneutuvia tietoteoksia ei löydy, oli tarkoituksena luoda aiheeseen kattava katsanto, joka ei kuitenkaan ole sarjakuvanteko-opas. Tästä tarpeesta syntyi lähtökohta tutkielmalle.
Tietoperustassa käytiin läpi sarjakuvantekoprosessin kaari kokonaisuudessaan. Liikkeelle lähdettiin kompositiosta osa-alue kerrallaan, minkä jälkeen siirryttiin worldbuilding-osioon, jossa käsiteltiin tarpeellisessa määrin käsikirjoittamista sekä sarjakuvalle ominaisia kuvakerronnallisia keinoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin informoidun survey-kyselyn kautta. Kyselyssä selvitettiin, millaisia mielikuvia herää kahdesta erilaisesta sarjakuvan tapahtumapaikan esittelykuvasta sekä mikä on vastaajien henkilökohtainen lähestymistapa miljöösuunnitteluun. Vastaajiksi valittiin kahdeksan eritasoista sarjakuvan ja kuvituksen ammattilaista tai harrastajaa.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia olivat uudelleen luotu sarjakuvan esittelykuva sekä kyselyn tulokset. Tietoperustan ja tutkimuksen pohjalta syntyi laadukas katsaus miljöösuunnitteluun sarjakuvissa ja kuvituksissa. Lisäksi onnistuttiin luomaan toimivampi miljöö opinnäytetyön produktio-osuutena tehtyyn sarjakuvaan. Saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää sarjakuvien ja kuvitusten teossa ja myös muissa visuaalisen suunnittelun tehtävissä.
Tietoperustassa käytiin läpi sarjakuvantekoprosessin kaari kokonaisuudessaan. Liikkeelle lähdettiin kompositiosta osa-alue kerrallaan, minkä jälkeen siirryttiin worldbuilding-osioon, jossa käsiteltiin tarpeellisessa määrin käsikirjoittamista sekä sarjakuvalle ominaisia kuvakerronnallisia keinoja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin informoidun survey-kyselyn kautta. Kyselyssä selvitettiin, millaisia mielikuvia herää kahdesta erilaisesta sarjakuvan tapahtumapaikan esittelykuvasta sekä mikä on vastaajien henkilökohtainen lähestymistapa miljöösuunnitteluun. Vastaajiksi valittiin kahdeksan eritasoista sarjakuvan ja kuvituksen ammattilaista tai harrastajaa.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia olivat uudelleen luotu sarjakuvan esittelykuva sekä kyselyn tulokset. Tietoperustan ja tutkimuksen pohjalta syntyi laadukas katsaus miljöösuunnitteluun sarjakuvissa ja kuvituksissa. Lisäksi onnistuttiin luomaan toimivampi miljöö opinnäytetyön produktio-osuutena tehtyyn sarjakuvaan. Saatuja tietoja voidaan jatkossa hyödyntää sarjakuvien ja kuvitusten teossa ja myös muissa visuaalisen suunnittelun tehtävissä.