ASIAKASESITE LEPORANNAN IKÄIHMISTEN TEHOSTETUN PALVELUASUMISEN YKSIKKÖÖN
Salmi, Emma; Haapaniemi, Tiia (2018)
Salmi, Emma
Haapaniemi, Tiia
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotekehittelyprojektina tuottaa asiakasesite Kälviän Leporannan tehostetun palveluasumisen yksikön asiakkaille ja heidän omaisilleen. Aiheen opinnäytetyöllemme saimme Centria-ammattikorkeakoulun aihepankista. Päätavoitteena oli suunnitella esite, josta ikäihmiset ja heidän omaisensa saavat mahdollisimman kattavaa tietoa Leporannan palveluista ja toiminnasta, sekä osaltaan helpottaa siirtymävaihetta muutossa omasta kodista asumispalveluyksikköön.
Kun asiakas siirtyy omasta kodista palveluasumisen piiriin, on tärkeää tietää palveluasumisen yksikön palveluista, tiloista, arvoista, hoitohenkilöstön rakenteesta sekä saada yleistä informaatiota yksiköstä. Esitteen tarkoituksena on vahvistaa asiakkaan positiivista mielikuvaa. Siirtymävaihetta hel-pottaa asiakkaan tieto sekä positiivinen mielikuva tulevasta asuinpaikasta.
Leporannan palveluyksikön esite sisälsi vanhaa tietoa yksiköstä, ja se oli tehty sellaisella ohjelmalla, jolla sitä ei pystynyt jälkikäteen muokkaamaan. Organisaatio vaihtui myös vuonna 2017 alussa Kokkolan kaupungista Soiten kuntayhtymään, joten näistä syntyi tarve kehittää uusi esite Kälviän Leporantaan. Esitteen sisällöstä kävimme keskustelemassa Leporannassa palveluyksikön esimiehen, henkilökunnan, asiakkaiden ja heidän omaistensa kanssa. Keskusteluissa saatiin tietoa siitä, mitä kyseinen yksikkö haluaa, millaista tietoa esitteen tulee sisältää sekä miltä esitteen tulee näyttää, mikä tuki esitteen sisällön ja ulkoasun laatimista. Käydyissä keskusteluissa mietittiin myös, millaista tietoa omaiset haluavat ja mitä heidän tarvitsee tietää tilanteesta, jossa heidän läheisensä siirtyy omasta kodista asumispalveluyksikköön.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää tietoa tehostetusta palveluasumisesta, palveluasumisen määritelmästä, sekä ikääntymisen tuomista muutoksista. Teoriaosa sisältää myös tietoa siitä, millainen on hyvä esite ikäihmisille ja heidän omaisilleen. Hakemamme teoriatieto ikäihmisten palveluasumises-ta sekä ikääntymisen tuomista muutoksista tuki asiakasesitteen laatimista. Omaiset ja palvelutaloon muuttavat ikäihmiset saavat esitteestä tietoa siitä, millaisia tiloja ja toimintaa yksikössä on. Valmis esite on kolmitaitteinen A4-paperi. Sisällössä huomioitiin luettavuus, informatiivisuus sekä visuaalisuus. Esitteestä muodostui saamamme palautteen perusteella visuaalisesti ja sisällöllisesti selkeä saamamme.
Kun asiakas siirtyy omasta kodista palveluasumisen piiriin, on tärkeää tietää palveluasumisen yksikön palveluista, tiloista, arvoista, hoitohenkilöstön rakenteesta sekä saada yleistä informaatiota yksiköstä. Esitteen tarkoituksena on vahvistaa asiakkaan positiivista mielikuvaa. Siirtymävaihetta hel-pottaa asiakkaan tieto sekä positiivinen mielikuva tulevasta asuinpaikasta.
Leporannan palveluyksikön esite sisälsi vanhaa tietoa yksiköstä, ja se oli tehty sellaisella ohjelmalla, jolla sitä ei pystynyt jälkikäteen muokkaamaan. Organisaatio vaihtui myös vuonna 2017 alussa Kokkolan kaupungista Soiten kuntayhtymään, joten näistä syntyi tarve kehittää uusi esite Kälviän Leporantaan. Esitteen sisällöstä kävimme keskustelemassa Leporannassa palveluyksikön esimiehen, henkilökunnan, asiakkaiden ja heidän omaistensa kanssa. Keskusteluissa saatiin tietoa siitä, mitä kyseinen yksikkö haluaa, millaista tietoa esitteen tulee sisältää sekä miltä esitteen tulee näyttää, mikä tuki esitteen sisällön ja ulkoasun laatimista. Käydyissä keskusteluissa mietittiin myös, millaista tietoa omaiset haluavat ja mitä heidän tarvitsee tietää tilanteesta, jossa heidän läheisensä siirtyy omasta kodista asumispalveluyksikköön.
Opinnäytetyön teoriaosa sisältää tietoa tehostetusta palveluasumisesta, palveluasumisen määritelmästä, sekä ikääntymisen tuomista muutoksista. Teoriaosa sisältää myös tietoa siitä, millainen on hyvä esite ikäihmisille ja heidän omaisilleen. Hakemamme teoriatieto ikäihmisten palveluasumises-ta sekä ikääntymisen tuomista muutoksista tuki asiakasesitteen laatimista. Omaiset ja palvelutaloon muuttavat ikäihmiset saavat esitteestä tietoa siitä, millaisia tiloja ja toimintaa yksikössä on. Valmis esite on kolmitaitteinen A4-paperi. Sisällössä huomioitiin luettavuus, informatiivisuus sekä visuaalisuus. Esitteestä muodostui saamamme palautteen perusteella visuaalisesti ja sisällöllisesti selkeä saamamme.