Tilasuunnittelu kokouskäytäntöjen kehittämiseen : case: Senaatti-kiinteistöt
Sundqvist, Nelli (2018)
Sundqvist, Nelli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka kokouksen järjestämistä työpaikalla voidaan tehostaa. Aihetta tutkittiin Senaatti-kiinteistöjen Helsingin toimipisteellä keväällä vuonna 2018. Opinnäytetyössä kiinnitettiin huomiota kahteen näkökantaan. Ensimmäisenä oli kuinka työntekijä voi omalla toiminnallaan ja valmistautumisellaan tehostaa kokouksen järjestämistä ja etenemistä. Toisena huomioitavana asiana oli selvittää, minkälaisilla keinoilla työpaikka pystyy vaikuttamaan kokoustilojen viihtyvyyteen, toimivuuteen ja käyttäjätyytyväisyyteen.
Tietopohjassa tutkittiin kokousten järjestämistä, kokoustilojen suunnittelua ja teknologian hyödyntämistä kokoustiloissa. Kokoustilojen suunnittelussa kiinnitettiin huomiota tilojen varusteisiin ja niiden kokoon. Työntekijän oman vaikuttamisen pohjalta selvitettiin teoriassa, kuinka kokoukseen kannattaa valmistautua ja mihin asioihin on suotavaa kiinnittää huomiota varattaessa kokoustilaa.
Senaatti-kiinteistöillä aihetta tutkittiin toteuttamalla käyttäjätyytyväisyyskysely Helsingin toimipisteellä päätoimisesti työskenteleville työntekijöille. Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan käytettävän tilavarausjärjestelmän toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä sekä kokoustilojen toimivuutta omaan käyttötarkoitukseen. Vastauksia kertyi yhteensä 92 henkilöltä.
Kysely toteutettiin 22.02.2018-09.03.2018. Vastausten perusteella työntekijät olivat suurimmaksi osin tyytyväisiä nykyisiin kokoustiloihin eikä esiin noussut sellaisia asioita, joihin tulisi reagoida nopeasti. Vastausten perusteella työntekijät toivoivat kokoustiloista löytyvän joko Skype- tai videoneuvottelulaite ja toivoivat kaikkien teknologisten laitteiden toimivan ilman häiriöitä tilaisuuden alusta loppuun. Suurimmaksi syyksi miksi kokoukset alkavat yleensä myöhässä todettiin johtuvan joko teknologisten laitteiden toimimattomuus tai sitten kyseisiä laitteita ei osattu käyttää tarpeeksi hyvin.
Kaikki tulokset käytiin läpi liikelaitoksen henkilökunnan kanssa, jotka vastasivat kyseisistä aihealueista. Johtopäätöksissä todettiin henkilökunnan olevan tyytyväisiä niin tilavarausjärjestelmään kuin nykyisten kokoustilojen määrään ja varusteisiin. Kehitysehdotuksina pohdittiin työntekijöiden kanssa selkeämpien ohjeiden tekemistä ja kuinka teknologisten laitteiden vikailmoituksista voitaisiin ilmoittaa helpommin.
Tietopohjassa tutkittiin kokousten järjestämistä, kokoustilojen suunnittelua ja teknologian hyödyntämistä kokoustiloissa. Kokoustilojen suunnittelussa kiinnitettiin huomiota tilojen varusteisiin ja niiden kokoon. Työntekijän oman vaikuttamisen pohjalta selvitettiin teoriassa, kuinka kokoukseen kannattaa valmistautua ja mihin asioihin on suotavaa kiinnittää huomiota varattaessa kokoustilaa.
Senaatti-kiinteistöillä aihetta tutkittiin toteuttamalla käyttäjätyytyväisyyskysely Helsingin toimipisteellä päätoimisesti työskenteleville työntekijöille. Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan käytettävän tilavarausjärjestelmän toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä sekä kokoustilojen toimivuutta omaan käyttötarkoitukseen. Vastauksia kertyi yhteensä 92 henkilöltä.
Kysely toteutettiin 22.02.2018-09.03.2018. Vastausten perusteella työntekijät olivat suurimmaksi osin tyytyväisiä nykyisiin kokoustiloihin eikä esiin noussut sellaisia asioita, joihin tulisi reagoida nopeasti. Vastausten perusteella työntekijät toivoivat kokoustiloista löytyvän joko Skype- tai videoneuvottelulaite ja toivoivat kaikkien teknologisten laitteiden toimivan ilman häiriöitä tilaisuuden alusta loppuun. Suurimmaksi syyksi miksi kokoukset alkavat yleensä myöhässä todettiin johtuvan joko teknologisten laitteiden toimimattomuus tai sitten kyseisiä laitteita ei osattu käyttää tarpeeksi hyvin.
Kaikki tulokset käytiin läpi liikelaitoksen henkilökunnan kanssa, jotka vastasivat kyseisistä aihealueista. Johtopäätöksissä todettiin henkilökunnan olevan tyytyväisiä niin tilavarausjärjestelmään kuin nykyisten kokoustilojen määrään ja varusteisiin. Kehitysehdotuksina pohdittiin työntekijöiden kanssa selkeämpien ohjeiden tekemistä ja kuinka teknologisten laitteiden vikailmoituksista voitaisiin ilmoittaa helpommin.