Asenne on työtaito : Itsensä johtamisen taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Haapala, Emmi; Vallenius, Suvi (2018)
Haapala, Emmi
Vallenius, Suvi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229598
Tiivistelmä
Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden mallissa vastuuta jaetaan päiväkodin johtajalta johtotiimille sekä henkilöstölle. Vastuun jakautuessa esimiestasolta yhä laajemmin työntekijätasolle korostuvat työntekijän valmiudet myös oman työnsä johtamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tukea tutkimukseen valikoituneen varhaiskasvatuksen työyhteisön itsensä johtamisen taitoja kyselyn ja osallistavan työyhteisöillan avulla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jossa pyritään selvittämään nykytilannetta (kysely) ja löytämään ratkaisuja vastaamalla tarpeisiin (toiminnallinen osuus). Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy varhaiskasvatustyön luonteen, jaetun johtajuuden ja itsensä johtamisen tarkasteluun.
Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyllä kartoitettiin tutkimuskohteena olevan työyhteisön itsensä johtamisen taitojen nykytilaa. Kysely piti sisällään itsensä johtamisen taitojen kahdeksan osa-aluetta: ammatillinen itsetunto, vertaistuki, itsensä kehittäminen, alaistaidot, asenne, itsearviointi, muutokset työssä ja työyhteisötaidot. Tuloksiin pohjautuen opinnäytetyön tekijät suunnittelivat ja toteuttivat osallistavan työyhteisöillan, jonka tavoitteena oli työyhteisön itsensä johtamisen taitojen vahvistaminen. Työyhteisöillan ohjauksessa käytettiin coachingia ja mentorointia sekä työyhteisöä osallistavia toiminnallisia menetelmiä. Näiden menetelmien käyttöä puolsi opinnäytetyöntekijöiden pitkä ja innovatiivinen työkokemus varhaiskasvatuksen parissa.
Opinnäytetyön johtopäätökset nostavat esiin vuorovaikutusosaamisen lisäksi näkökulman uuden tiedon ja taidon luomisesta yhdessä sekä tiedon jakamisesta. Työyhteisön rakentava ja ratkaisukeskeinen vuorovaikutusilmapiiri vaatii toteutuakseen keskustelutaitoja. Uusien työskentelytapojen kehittämisessä motivaatiolla ja asenteella on suuri merkitys. Tämä opinnäytetyö puoltaa näkemystä siitä, että työntekijät tarvitsevat kannustusta, tukea ja rohkaisua asennemuutoksen ja uudenlaisien työskentely- ja toimintatapojen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tukea tutkimukseen valikoituneen varhaiskasvatuksen työyhteisön itsensä johtamisen taitoja kyselyn ja osallistavan työyhteisöillan avulla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jossa pyritään selvittämään nykytilannetta (kysely) ja löytämään ratkaisuja vastaamalla tarpeisiin (toiminnallinen osuus). Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy varhaiskasvatustyön luonteen, jaetun johtajuuden ja itsensä johtamisen tarkasteluun.
Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyllä kartoitettiin tutkimuskohteena olevan työyhteisön itsensä johtamisen taitojen nykytilaa. Kysely piti sisällään itsensä johtamisen taitojen kahdeksan osa-aluetta: ammatillinen itsetunto, vertaistuki, itsensä kehittäminen, alaistaidot, asenne, itsearviointi, muutokset työssä ja työyhteisötaidot. Tuloksiin pohjautuen opinnäytetyön tekijät suunnittelivat ja toteuttivat osallistavan työyhteisöillan, jonka tavoitteena oli työyhteisön itsensä johtamisen taitojen vahvistaminen. Työyhteisöillan ohjauksessa käytettiin coachingia ja mentorointia sekä työyhteisöä osallistavia toiminnallisia menetelmiä. Näiden menetelmien käyttöä puolsi opinnäytetyöntekijöiden pitkä ja innovatiivinen työkokemus varhaiskasvatuksen parissa.
Opinnäytetyön johtopäätökset nostavat esiin vuorovaikutusosaamisen lisäksi näkökulman uuden tiedon ja taidon luomisesta yhdessä sekä tiedon jakamisesta. Työyhteisön rakentava ja ratkaisukeskeinen vuorovaikutusilmapiiri vaatii toteutuakseen keskustelutaitoja. Uusien työskentelytapojen kehittämisessä motivaatiolla ja asenteella on suuri merkitys. Tämä opinnäytetyö puoltaa näkemystä siitä, että työntekijät tarvitsevat kannustusta, tukea ja rohkaisua asennemuutoksen ja uudenlaisien työskentely- ja toimintatapojen kehittämiseen.