Yrityksen vetovoimaisuuden kasvattaminen : Case: Vaaterekki
Aukee, Emilia (2018)
Aukee, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ideoita design-vaatelainaamo Vaaterekin brändin rakentamisen tueksi ja näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi työssä perehdyttiin jakamistalouden ilmiöön. Yhteistyöhön asiakasyrityksen kanssa päädyttiin yhteisen arvomaailman vuoksi. Aiheen valintaa vaikutti myös opinnäytetyön kirjoittajan kiinnostus olemassa olevan yrityksen brändin kehittämiseen.
Tiedonkeruumenetelminä työssä olivat Vaaterekin yrittäjien haastattelu sekä verrokkiyritysten ja Vaaterekin oman sosiaalisen median havainnointi. Lisäksi työssä perehdyttiin jakamistaloutta, brändiä ja yrityksen viestintää koskeviin lähdeaineistoihin. Hankitun tiedon pohjalta ideoitiin Vaaterekille keinoja brändin kiteyttämisen tueksi sekä näkyvyyden lisäämiseksi. Keinoja ideoidessa olivat lähtökohtina asiakasyrityksen koko, arvomaailma ja tavoitemielikuva. Keinot ja ideat koottiin lopuksi ideapankiksi, jossa on seuraavat kategoriat: brändin kiteyttäminen, oma näkyvyys, tapahtumat sekä ansaittu ja maksettu näkyvyys.
Työn tärkeimpiä havaintoja oli, että yrityksen viestinnässä tulee olla merkitystä ja tunnetta, jotta sen viestit koetaan kiinnostaviksi ja ne synnyttävät vuoropuhelua. Pelkkä visuaalisesti kaunis sisältö jää tehottomaksi. Yrityksen kannattaa rohkeasti pyrkiä kehittämään brändiään persoonalliseen suuntaan ja olla tavoitemielikuvaansa kohti edetessä johdonmukainen. Kun yrityksen toiminta on arvopohjaista: tulee arvot nostaa rohkeasti esiin. Brändi, jolla ei ole sisältöä tai persoonaa, ei voi olla kovinkaan vetovoimainen.
Tiedonkeruumenetelminä työssä olivat Vaaterekin yrittäjien haastattelu sekä verrokkiyritysten ja Vaaterekin oman sosiaalisen median havainnointi. Lisäksi työssä perehdyttiin jakamistaloutta, brändiä ja yrityksen viestintää koskeviin lähdeaineistoihin. Hankitun tiedon pohjalta ideoitiin Vaaterekille keinoja brändin kiteyttämisen tueksi sekä näkyvyyden lisäämiseksi. Keinoja ideoidessa olivat lähtökohtina asiakasyrityksen koko, arvomaailma ja tavoitemielikuva. Keinot ja ideat koottiin lopuksi ideapankiksi, jossa on seuraavat kategoriat: brändin kiteyttäminen, oma näkyvyys, tapahtumat sekä ansaittu ja maksettu näkyvyys.
Työn tärkeimpiä havaintoja oli, että yrityksen viestinnässä tulee olla merkitystä ja tunnetta, jotta sen viestit koetaan kiinnostaviksi ja ne synnyttävät vuoropuhelua. Pelkkä visuaalisesti kaunis sisältö jää tehottomaksi. Yrityksen kannattaa rohkeasti pyrkiä kehittämään brändiään persoonalliseen suuntaan ja olla tavoitemielikuvaansa kohti edetessä johdonmukainen. Kun yrityksen toiminta on arvopohjaista: tulee arvot nostaa rohkeasti esiin. Brändi, jolla ei ole sisältöä tai persoonaa, ei voi olla kovinkaan vetovoimainen.