Pinnoitettujen vedenpoistoelementtien huoltopalvelusopimukset
Huittinen, Mikko (2018)
Huittinen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188945
Tiivistelmä
Pinnoitettuja vedenpoistoelementtejä on toimitettu paperi- ja selluteollisuuden yrityksille jo yli 400 kappaletta ja toimituksia tehdään jatkuvasti lisää. Toimitukset ovat tapahtuneet uuden koneen myynnin yhteydessä, pienuusinnassa tai yksittäisenä komponenttitoimituksena. Näin ollen jälkimarkkinapotentiaalia elementtien huoltotoiminnoissa on runsaasti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa huoltotoimet käytännön tasolla ja kehittää sel-keät huoltosopimusmallit sekä huopaimurin että sellunkuivatuskoneen reikäkansille.
Metodina käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, haastatteluista ja keskusteluista, tapaustutkimuk-sista sekä aikaisemmista kokemuksista.
Sopimusmalleja on jo paljon mietitty ja suunniteltu, mutta niiden jatkokehitykselle on edelleen tarvetta. Asiakkaidemme prosessit ovat niin monimutkaisia ja uniikkeja, että yleis- pätevää mallia on mahdotonta määritellä. Sen vuoksi tämän työn tuloksena syntyi mallin sijaan joukko jatkokehityskohteita ja -ehdotuksia. Malleja on mietitty liian paljon ainoas-taan operatiivisen toiminnan näkökulmasta ja useat tärkeät sidosryhmät on jää-nyt kokonaan huomioimatta.
Fokus tulee olla täysin siinä, kuinka saamme tuotettua lisäarvoa asiakkaallemme tarjoamamme huoltosopimuksen avulla. Sopimuksen allekirjoittaminen ei saa olla ainoa pää-määrä, vaan sopimuksen toteuttaminen ja onnistunut asiakassuhde. Paperi- ja selluteollisuuden ala on edelleen konservatiivinen ja sen vuoksi uusien ajatus- ja toimintamallien sisään ajaminen sinne ei ole helppoa. Se vaatii meiltä innovatiivisuutta, sitkeyttä ja kärsi-vällisyyttä. Isot laivat kääntyvät hitaasti – mutta varmasti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa huoltotoimet käytännön tasolla ja kehittää sel-keät huoltosopimusmallit sekä huopaimurin että sellunkuivatuskoneen reikäkansille.
Metodina käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmiä. Aineistoa kerättiin alan kirjallisuudesta, haastatteluista ja keskusteluista, tapaustutkimuk-sista sekä aikaisemmista kokemuksista.
Sopimusmalleja on jo paljon mietitty ja suunniteltu, mutta niiden jatkokehitykselle on edelleen tarvetta. Asiakkaidemme prosessit ovat niin monimutkaisia ja uniikkeja, että yleis- pätevää mallia on mahdotonta määritellä. Sen vuoksi tämän työn tuloksena syntyi mallin sijaan joukko jatkokehityskohteita ja -ehdotuksia. Malleja on mietitty liian paljon ainoas-taan operatiivisen toiminnan näkökulmasta ja useat tärkeät sidosryhmät on jää-nyt kokonaan huomioimatta.
Fokus tulee olla täysin siinä, kuinka saamme tuotettua lisäarvoa asiakkaallemme tarjoamamme huoltosopimuksen avulla. Sopimuksen allekirjoittaminen ei saa olla ainoa pää-määrä, vaan sopimuksen toteuttaminen ja onnistunut asiakassuhde. Paperi- ja selluteollisuuden ala on edelleen konservatiivinen ja sen vuoksi uusien ajatus- ja toimintamallien sisään ajaminen sinne ei ole helppoa. Se vaatii meiltä innovatiivisuutta, sitkeyttä ja kärsi-vällisyyttä. Isot laivat kääntyvät hitaasti – mutta varmasti.