Espoon Kaupunginkirjaston tapahtumatoiminnan kehittäminen verkoston avulla
Wuorela, Mia (2018)
Wuorela, Mia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219174
Tiivistelmä
Työn ensisijaisena tavoitteena on tutkia Espoon kaupunginkirjaston tapahtumatoiminnan nykytilaa ja löytää ehdotuksia tapahtumatoiminnan parantamiseksi tapahtumaverkostoa kehittämällä. Lisäksi työssä tutkitaan, kuinka merkityksellistä yhteistyö muiden toimijoiden
kanssa on tapahtumatoiminnassa ja etsitään mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Tapahtumien määrän kasvu ja monipuolistuminen kirjastoissa luo paineita tehokkaiden yhteistyöverkostojen luomiseen. Kehittämällä kaupunginkirjaston omaa tapahtumaverkostoa ja muita verkostoja toimivammaksi ja paremmin tämän hetkisiä tarpeita vastaavaksi, voidaan lisätä tehokkuutta ja säästää resursseja. Espoon kaupunginkirjaston tapahtumaverkostossa on edustus kirjaston viideltä hallinnolliselta
alueelta ja sen tarkoituksena on helpottaa pienempien kirjastojen tapahtumatoimintaa ja koordinoida kaikilla alueilla toteutettavia tapahtumakokonaisuuksia. Espoon kaupunginkirjastoissa toteutettiin 6545 tapahtumaa vuonna 2017. Suuri osa tapahtumista tuotetaan itse, mutta niitä tehdään myös yhteistyössä kaupungin muiden toimijoiden sekä alueiden yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Työssä käytetään lähestymistapana tapaustutkimusta ja monikanavaista aineistonhankintaa prosessimaisella työskentelytavalla. Tietopohjana on verkostomaisen työskentelyn ja verkostojohtamisen kirjallisuus. Työtä varten on haastateltu Espoon Kaupunginkirjaston tapahtumatoiminnan parissa työskentelevää henkilökuntaa, toteutettu ideapajoja tapahtumaverkostolaisten
kanssa, sekä tehty sähköpostikysely yhteistyökumppaneille, jotka ovat järjestäneet tapahtuman tai tapahtumia Espoon kaupunginkirjastossa. Lisäksi tehtiin benchmarkkausta kahteen pääkaupunkiseudun toimijaan, Helsingin Kaupunginkirjaston Kirjasto 10:een ja Maunulataloon, joiden tapahtumatoiminta perustuu lähes kokonaan
yhteistyökumppaneiden tekemiin tapahtumiin. Tulokset tukivat tapahtumaverkoston kehittämistä. Tärkeimpinä kehityskohteina nousi esiin suunnitelmallisuuden puute ja sisäisen viestinnän parantamisen tarve, joita jatkossa työstetään kehittämispäivän puitteissa. Lisäksi tapahtumaverkosto tulee järjestämään tapahtumaseminaarin
henkilökunnalle tapahtumayhteistyön ja sisäisten verkostojen kehittämiseksi. Myös asiakasyhteistyö nähtiin tulosten valossa erittäin merkityksellisenä. Asiakasyhteistyön kehittämiseksi tehdään markkinointia ja luodaan toimintamalli yhteydenottoihin. Lisäksi
ryhdytään toimiin asiakasverkoston tiiviimmän ja suunnitelmallisemman yhteistyön kehittämiseksi.
kanssa on tapahtumatoiminnassa ja etsitään mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Tapahtumien määrän kasvu ja monipuolistuminen kirjastoissa luo paineita tehokkaiden yhteistyöverkostojen luomiseen. Kehittämällä kaupunginkirjaston omaa tapahtumaverkostoa ja muita verkostoja toimivammaksi ja paremmin tämän hetkisiä tarpeita vastaavaksi, voidaan lisätä tehokkuutta ja säästää resursseja. Espoon kaupunginkirjaston tapahtumaverkostossa on edustus kirjaston viideltä hallinnolliselta
alueelta ja sen tarkoituksena on helpottaa pienempien kirjastojen tapahtumatoimintaa ja koordinoida kaikilla alueilla toteutettavia tapahtumakokonaisuuksia. Espoon kaupunginkirjastoissa toteutettiin 6545 tapahtumaa vuonna 2017. Suuri osa tapahtumista tuotetaan itse, mutta niitä tehdään myös yhteistyössä kaupungin muiden toimijoiden sekä alueiden yhdistysten ja järjestöjen kanssa. Työssä käytetään lähestymistapana tapaustutkimusta ja monikanavaista aineistonhankintaa prosessimaisella työskentelytavalla. Tietopohjana on verkostomaisen työskentelyn ja verkostojohtamisen kirjallisuus. Työtä varten on haastateltu Espoon Kaupunginkirjaston tapahtumatoiminnan parissa työskentelevää henkilökuntaa, toteutettu ideapajoja tapahtumaverkostolaisten
kanssa, sekä tehty sähköpostikysely yhteistyökumppaneille, jotka ovat järjestäneet tapahtuman tai tapahtumia Espoon kaupunginkirjastossa. Lisäksi tehtiin benchmarkkausta kahteen pääkaupunkiseudun toimijaan, Helsingin Kaupunginkirjaston Kirjasto 10:een ja Maunulataloon, joiden tapahtumatoiminta perustuu lähes kokonaan
yhteistyökumppaneiden tekemiin tapahtumiin. Tulokset tukivat tapahtumaverkoston kehittämistä. Tärkeimpinä kehityskohteina nousi esiin suunnitelmallisuuden puute ja sisäisen viestinnän parantamisen tarve, joita jatkossa työstetään kehittämispäivän puitteissa. Lisäksi tapahtumaverkosto tulee järjestämään tapahtumaseminaarin
henkilökunnalle tapahtumayhteistyön ja sisäisten verkostojen kehittämiseksi. Myös asiakasyhteistyö nähtiin tulosten valossa erittäin merkityksellisenä. Asiakasyhteistyön kehittämiseksi tehdään markkinointia ja luodaan toimintamalli yhteydenottoihin. Lisäksi
ryhdytään toimiin asiakasverkoston tiiviimmän ja suunnitelmallisemman yhteistyön kehittämiseksi.