Sisarusten ääni kuuluviin : Aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden sisarusten kokemuksia Savaksen palvelukotien toiminnasta
Järvi, Emma (2018)
Järvi, Emma
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219164
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Savon Vammaisasuntosäätiön palvelukodeissa asuvien kehitysvammaisten henkilöiden sisarusten näkemyksiä ja kokemuksia palvelukotiasumisesta sekä kerättiin kehittämisehdotuksia palvelun kehittämiseksi. Myös vastaajien ja kehitysvammaisen sisaruksen välisiä suhteita kartoitettiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tietoa asiakkaidensa sisarusten näkemyksistä, kehittämisehdotuksista sekä sisarussuhteista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savon Vammaisasuntosäätiö eli Savas.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin kyselynä kaikissa Savaksen yksiköissä. Kysely lähetettiin 210 sisarukselle joko paperisena postissa tai sähköisenä Webropol-ohjelmalla marras-joulukuussa 2017. Kyselyssä oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysymykset oli jaettu kolmeen ryhmään, jotka olivat sisarussuhdetta käsittelevät kysymykset, kokemuksia käsittelevät kysymykset sekä kehittämisehdotuksia ja palautetta käsittelevät kysymykset. Myös työn tutkimuskysymykset käsittelivät näitä aiheita.
Tutkimuksen mukaan enemmistö vastaajista koki sisaruksen olleen heille tärkeä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä nykyhetkessä. Suurin osa vastaajista koki sisaruksen nyt kuuluvan perheeseen. Suurin osa vastaajista piti Savaksen toimintaa hyvänä ja laadukkaana. Kyselystä kuitenkin nousi esiin kehitettäviä teemoja, jotka toistuivat useiden kysymysten vastauksissa. Näitä teemoja olivat digitalisaation hyödyntäminen kommunikoinnissa, huoli tulevaisuudesta, kun vastuu kehitysvammaisen sisaruksen asioista siirtyy vanhemmilta sisaruksille, huoli henkilöstön liian vähäisestä määrästä sekä toive aktiivisemmasta yhteydenpidosta.
Opinnäytetyö tuotti tietoa palvelukodeissa asuvien henkilöiden sisarusten ajatuksista ja ideoista, joita toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan tarjoamaansa palvelua, kohdatessaan sisaruksia sekä tapahtumia kehittäessään. Sosiaali- ja terveysalan työntekijöille opinnäytetyö antoi näkökulmia läheisten kohtaamiseen sekä tietoa läheisten ajatuksista palveluasumiseen liittyen. Tällaista tutkimusta voivat käyttää myös muut asumispalveluja tarjoavat tahot palvelunsa laadun kartoittamiseen asiakkaiden läheisten näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin kyselynä kaikissa Savaksen yksiköissä. Kysely lähetettiin 210 sisarukselle joko paperisena postissa tai sähköisenä Webropol-ohjelmalla marras-joulukuussa 2017. Kyselyssä oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kysymykset oli jaettu kolmeen ryhmään, jotka olivat sisarussuhdetta käsittelevät kysymykset, kokemuksia käsittelevät kysymykset sekä kehittämisehdotuksia ja palautetta käsittelevät kysymykset. Myös työn tutkimuskysymykset käsittelivät näitä aiheita.
Tutkimuksen mukaan enemmistö vastaajista koki sisaruksen olleen heille tärkeä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä nykyhetkessä. Suurin osa vastaajista koki sisaruksen nyt kuuluvan perheeseen. Suurin osa vastaajista piti Savaksen toimintaa hyvänä ja laadukkaana. Kyselystä kuitenkin nousi esiin kehitettäviä teemoja, jotka toistuivat useiden kysymysten vastauksissa. Näitä teemoja olivat digitalisaation hyödyntäminen kommunikoinnissa, huoli tulevaisuudesta, kun vastuu kehitysvammaisen sisaruksen asioista siirtyy vanhemmilta sisaruksille, huoli henkilöstön liian vähäisestä määrästä sekä toive aktiivisemmasta yhteydenpidosta.
Opinnäytetyö tuotti tietoa palvelukodeissa asuvien henkilöiden sisarusten ajatuksista ja ideoista, joita toimeksiantaja voi hyödyntää suunnitellessaan tarjoamaansa palvelua, kohdatessaan sisaruksia sekä tapahtumia kehittäessään. Sosiaali- ja terveysalan työntekijöille opinnäytetyö antoi näkökulmia läheisten kohtaamiseen sekä tietoa läheisten ajatuksista palveluasumiseen liittyen. Tällaista tutkimusta voivat käyttää myös muut asumispalveluja tarjoavat tahot palvelunsa laadun kartoittamiseen asiakkaiden läheisten näkökulmasta.