7 pysäkkiä : Toisen asteen nivelmallin kehittäminen Tiernan erityiskoululle
Kiviniemi, Krista (2018)
Kiviniemi, Krista
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188968
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämisprojekti, jossa on kehitetty 7 pysäkin nivelmalli Oululaiselle Tiernan erityiskoululle. Se on kuvaus kehittämistyön eri vaiheista, joissa on sovellettu toimintatutkimuksellista lähes-tymistapaa. Malli on kehitetty yhdessä koulun eri yksiköistä kootun nivelvaihetiimin kanssa. Mallia käytetään toisen asteen nivelvaiheessa, kun nuori on siirtymässä ammatillisiin opintoihin. Opinnäytetyön tilaajana toimii Tiernan erityiskoulu.
Oulun erityiskoulut yhdistyivät yhdeksi hallinnolliseksi kokonaisuudeksi vuoden 2017 alusta. Tiernan kouluun kuuluvat Leinonpuiston-, Heinätorin-, Kajaanintullin-, pajakoulun- ja sairaalakoulun yksiköt. Oppilaiden kirjo on laaja. Koulussa on tehty tiivistä kehitystyötä yhteisen toimintakulttuurin luomiseksi ja toisen asteen nivelvaiheen toiminta on yksi iso esille noussut kehitettävä asia.
Työn toiminnallinen osuus jakautuu kolmeen eri vaiheeseen. Aluksi on kartoitettu haastattelukyselyllä toisen asteen nivelvaiheen käytänteet yksiköittäin. Toisessa vaiheessa on pidetty kehittämispäivä, jossa luovilla ja ideoita tuottavilla kehittämistyön menetelmillä on tuotettu mallille runko. Viimeisessä toiminnallisessa vaiheessa runkoon on luotu toiminnat, sekä analysoitu ja arvioitu mallin toimivuutta. Työn tekijä on toiminut kehittämisprosessissa muutosagenttina, tiedon kerääjänä, analysoijana ja lopullisen mallin suunnittelijana.
7 pysäkkiä -malli, vastaa erityiskoulun ja laajemminkin myös yhteiskunnan tarpeeseen ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä ja koulupolulta putoamista ammatillisten opintojen kynnyksellä. Se on helppokäyttöinen, selkeä ja joustava ratkaisu toisen asteen nivelvaiheen haasteeseen. Tässä mallissa, seitsemän pysäkkiä, kuvaavat niitä asioita, jotka nousevat esille nivelvaiheessa. Jokainen pysäkki sisältää oman toimintansa, toteutustapansa ja toimijansa. Malli on kuin polku, jota kuljetaan eteenpäin kohti päämäärää.
Oulun erityiskoulut yhdistyivät yhdeksi hallinnolliseksi kokonaisuudeksi vuoden 2017 alusta. Tiernan kouluun kuuluvat Leinonpuiston-, Heinätorin-, Kajaanintullin-, pajakoulun- ja sairaalakoulun yksiköt. Oppilaiden kirjo on laaja. Koulussa on tehty tiivistä kehitystyötä yhteisen toimintakulttuurin luomiseksi ja toisen asteen nivelvaiheen toiminta on yksi iso esille noussut kehitettävä asia.
Työn toiminnallinen osuus jakautuu kolmeen eri vaiheeseen. Aluksi on kartoitettu haastattelukyselyllä toisen asteen nivelvaiheen käytänteet yksiköittäin. Toisessa vaiheessa on pidetty kehittämispäivä, jossa luovilla ja ideoita tuottavilla kehittämistyön menetelmillä on tuotettu mallille runko. Viimeisessä toiminnallisessa vaiheessa runkoon on luotu toiminnat, sekä analysoitu ja arvioitu mallin toimivuutta. Työn tekijä on toiminut kehittämisprosessissa muutosagenttina, tiedon kerääjänä, analysoijana ja lopullisen mallin suunnittelijana.
7 pysäkkiä -malli, vastaa erityiskoulun ja laajemminkin myös yhteiskunnan tarpeeseen ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä ja koulupolulta putoamista ammatillisten opintojen kynnyksellä. Se on helppokäyttöinen, selkeä ja joustava ratkaisu toisen asteen nivelvaiheen haasteeseen. Tässä mallissa, seitsemän pysäkkiä, kuvaavat niitä asioita, jotka nousevat esille nivelvaiheessa. Jokainen pysäkki sisältää oman toimintansa, toteutustapansa ja toimijansa. Malli on kuin polku, jota kuljetaan eteenpäin kohti päämäärää.